دردسر جدید صنایع / قیمت تمام شده کدام کالا بالا می‌رود؟

دردسر جدید صنایع / قیمت تمام شده کدام کالا بالا می‌رود؟

برخی از صنایع از جمله صنایع سیمان و فولاد مجبورند به دلیل کمبود گاز، مازوت بسوزانند. اما هم هزینه حمل و نقل مازوت بالاست و هم محیط زیست اعلام کرده که صنایع حق ندارند مازوت بسوزانند. حتی اگر مجبور به تعطیلی شوند. این مساله احتمالا قیمت تمام شده برخی از صنایع را افزایش می‌دهد. اما کدام صنایع از این مساله آسیب می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با فرا رسیدن فصل سرد و کمبود گاز، شرکت ملی نفت به منظور تامین گاز بخش خانگی و تجاری، مصرف گاز صنایع را محدود کرده است. در این میان اعلام شده که مازوت فقط به دست کارخانه‌های بزرگ فولادی می‌رسد. اما به نظر شرکت‌های فولادی هم با مشکل رو به رو هستند.

در این مورد سیدرضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد به تجارت‌نیوز گفت: مازوت به کارخانه‌هایی از جمله فولاد تحویل داده شده اما محیط زیست به دلیل آلودگی هوا به کارخانه‌ها اجازه استفاده از مازوت را نمی‌دهد.

او توضیح داد: احتمالا قیمت فولاد در ماه‌های آینده به دلیل افزایش بهای تولید فولاد گران می‌شود و این مساله در قیمت کالاهای پایین دستی نقش دارد.

شهرستانی ادامه داد: برای تولید نورد و گندله می‌توان سوخت مایع را جایگزین کرد اما در بخش احیای فولاد به 600 متر مکعب گاز نیاز داریم و کارخانه‌ها برای حفظ تولید باید از مازوت استفاده کنند.

احتمال افزایش قیمت سیمان

از سوی دیگر سیمانی‌ها هم معتقدند قیمت این کالا در ماه‌های پیش‌رو افزایش می‌یابد. دبیر انجمن سیمان در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: عدم تحویل مازوت به برخی کارخانه‌ها در استان تهران باعث شده صنایع با دردسر تازه‌ای مواجه شوند.

عبدالرضا شیخان توضیح داد: چنانچه در روزهای آینده مساله سوخت‌رسانی ادامه داشته باشد و برق صنایع نیز قطع شود قیمت سیمان افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: علاوه بر دسترسی سخت به مازوت و افزایش کرایه حمل و نقل، هزینه تمام شده سیمانی‌ها بالا رفته است. همچنین هزینه گاز و برق صنایع سیمانی از زمانی که این کالا وارد بورس کالا شده بالا رفته است از این رو در ماه‌های آینده قیمت پایه سیمان اندکی بالا می‌رود.

کرایه حمل مازوت چقدر است؟

شیخان با اشاره به کرایه حمل مازوت گفت: برای دسترسی آسان و کاهش هزینه حمل و نقل مازوت پیشنهاداتی به دولت ارايه کردیم. با توجه به اینکه در زمستان مصرف نیروگاه‌ها برای مازوت بالا می‌رود تخصیص مازوت به صنایع سیمان اندک می‌شود و از این‌رو مازوت سیمانی‌ها از مناطق دور افتاده تامین می‌شود.

او بیان کرد: تولیدکنندگان کرایه حمل مازوت را از لیتری 200 هزار تومان تا لیتری 700 تومان هزار تومان پرداخت کرده‌اند.

پیش از این معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کمبود سوخت ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «مازوت تنها در اختیار صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها و صنایع فولادی قرار می‌گیرد و عمده واحدهای کوچک شهرک‌های صنعتی مازوتی دریافت نمی‌کنند.»

برای مطالعه بیشتر خبر سیمان گران می‌شود، را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد