صنعت کارگزاری و تغییرات آن در نیمه اول سال جاری

صنعت کارگزاری و تغییرات آن در نیمه اول سال جاری

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هر 6 ماه گزارشی از وضعیت صنعت کارگزاری منتشر می کند. طبق آمار اتخاذ شده از 108 شرکت کارگزاری در 6 ماه نخست سال جاری، گزارش زیر منتشر شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، از مهمترین تغییرات در صنعت کارگزاری، رشد فزاینده این صنعت است که با افزایش تعداد پرسنل همراه بوده و در شرایطی که بسیاری از اصناف و مشاغل با تعدیل نیرو مواجه بودند، در این صنعت شاهد جذب نیرو و ایجاد اشتغال بیش از گذشته بوده ایم.

با بررسی آماری نیروی انسانی فعال در صنعت کارگزاری طی 4 سال گذشته می توان بیان کرد تا قبل از نیمسال دوم 98 تعداد نیروی انسانی تقریبا ثابت بوده و در نیمسال دوم 98 تغییر چشم‌گیری داشته و این رشد در نیمسال اول 99 فزاینده بوده است. همچنین بیشترین تعداد نیروی انسانی فعال در این صنعت مربوط به نیم‌سال اول 99 و کمترین مربوط به نیم‌سال اول 97 است. همان طور که در نمودار مشخص است در نیم سال اول 99 تعداد پرسنل فعال در صنعت بیش از 34% افزایش یافته است. تا انتهای شهریور سال جاری در صنعت کارگزاری 9425 نفر شاغل بوده اند.

نمودار رشد تعداد پرسنل صنعت کارگزاری در دوره 4 ساله از نیمسال اول 96 تا نیمسال اول 99:

مقایسه تعداد دفاتر و تالارهای معاملات در کل کشور در دوره 4 ساله از نیمسال اول 96 الی نیمسال اول 99:

تعداد دفاتر و تالارهای شرکت های کارگزاری پس از یک روند کاهشی طی 3 سال، در یک سال گذشته با رونق بازار رشد چشمگیری داشته است.

مقایسه سطح تحصیلات پرسنل صنعت کارگزاران از نیمسال اول 96 تا نیمسال اول 99:

همان طور که در نمودار زیر مشخص است بیش از 84 درصد از پرسنل فعال در صنعت دارای مدرک کارشناسی و بالاترند که این مهم بیانگر سطح سواد و دانش بالای این شاغلین در حوزه است . افزایش سطح تحصیلی کارکنان از جمله برنامه‌های اصلاح نظام اداری در حوزه سرمایه انسانی به شمار می‌رود و روند رو به رشد سطح تحصیلات صنعت کارگزاری نشان می‌دهد که این صنعت در سال‌های اخیر با این برنامه هم‌سو بوده است.

مقایسه سابقه کاری در آخرین شرکت کارگزاری در دوره 4 ساله از نیمسال اول 96 تا نیمسال اول 99:

با توجه به نمودار زیر 40 درصد از افراد در هر شرکت کارگزاری بیش از 3 سال حضور داشته‌اند و طبق اطلاعات دریافتی میانگین حضور پرسنل در یک شرکت کارگزاری 2.9 سال است.

 

مقایسه سرمایه شرکت‌های کارگزاری در دوره 4 ساله از نیمسال اول 96 تا نیمسال اول 99:

همانطور که در نمودار زیر مشخص است میزان سرمایه شرکت‌های کارگزاری در هر دوره نسبت به دوره قبل رشد قابل توجهی داشته و در دوره منتهی به شهریور 1399 نیز 9 درصد رشد داشته است و یکی از مهمترین دلایل رشد سرمایه شرکت های کارگزاری، الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش سرمایه این شرکت ها به منظور تجمیع مجوزهای کارگزاران است.

گردآوردنده: رضا سرهنگی،کارشناس امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضا  

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد