پیشنهاد گازپروم برای دریافت روبل به ازای فروش ال‌ان‌جی

پیشنهاد گازپروم برای دریافت روبل به ازای فروش ال‌ان‌جی

یکی از مدیران بلندپایه شرکت دولتی گازپروم روسیه پیشنهاد داده است طرح دریافت روبل را برای گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی)...

به گزارش خبرگزاری برنا، کریل پولوس، معاون شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد که این شرکت پیشنهاد داده است طرح دریافت روبل برای فروش گاز را برای ال‌ان‌جی نیز در نظر بگیرند.

این پیشنهاد پولوس پس از آن مطرح شد که روسیه هفته گذشته در پاسخ به تحریم‌های غرب، کنترل کامل واحد ال‌ان‌جی ساخالین 2 را در اختیار گرفت.

بر اساس این فرمان که از سوی ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهوری روسیه امضا شد، شرکت جدیدی تاسیس می‌شود که همه حقوق و تعهدهای شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را به‌عهده می‌گیرد.

شرکت شل و دو شرکت تجاری ژاپن یعنی میتسويی و میتسوبیشی کمتر از 50 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را در اختیار دارند.

روسیه با عرضه 40 میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی در سال، حدود 8 درصد از عرضه ال‌ان‌جی جهان را در اختیار دارد که این مقدار به‌طور عمده از پروژه ساخالین 2 و پروژه ال‌ان‌جی یامال متعلق به شرکت نوواتک، بزرگ‌ترین واحد تولید ال‌ان‌جی روسیه، تامین می‌شود.

پوتین ماه مارس اعلام کرد بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان کشورهایی را که رفتار غیردوستانه دارند، ملزم می‌کند به ازای خرید گاز صادراتی از طریق خط لوله، روبل پرداخت کنند.

جریان گاز تعدادی از بزرگ‌ترین مشتریان اروپایی شرکت گازپروم پس از خودداری از رعایت قوانین جدید قطع شد.

پولوس با بیان اینکه موضوع ایجاد هماهنگی میان صادرات گاز از طریق خط لوله و صادرات ال‌ان‌جی است، گفت: رقابتی ارزی میان گاز صادراتی از طریق خط لوله که به روبل فروخته می‌شود و ال‌ان‌جی که مالیات آن به دلار است، وجود دارد.

برخلاف فروش گاز از طریق خطوط لوله، بخش اعظم ال‌ان‌جی روسیه در آسیا مصرف می‌شود. در اروپا نیز اسپانیا یکی از خریداران ال‌ان‌جی روسیه به‌شمار می‌رود.

به گزارش شرکت خدمات مالیات دولتی، روسیه سال گذشته 7 میلیارد و 300 میلیون دلار از صادرات ال‌ان‌جی درآمد داشته که این رقم برای صادرات گاز از طریق خط لوله 55 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد