علت گرانی پوشاک ایرانی

علت گرانی پوشاک ایرانی

نایب ريیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: مولفه‌های اقتصاد کلان در گران بودن پوشاک ایرانی تاثیرگذار است. در واقع علاوه بر مشکلات داخلی اقتصاد کشور، وضعیت اقتصادی استانداردی در حوزه خارجی هم نداریم که همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید نامی با بیان اینکه پدیده قاچاق در صنعت پوشاک همواره وجود داشته، اظهار کرد: بیشترین قاچاق پوشاک از کشورهای چین و ترکیه به ایران انجام می‌شود و اخیرا نیز به صورت عمده از بنگلادش قاچاق پوشاک انجام می‌شود.

نایب ريیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: چندین سال است که صنعت پوشاک ایران با قاچاق مواجه است و در یکی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا که منجر به عدم ارتباط بین کشورها و محدودیت‌های حمل و نقل شد و همچنین افزایش ناگهانی نرخ ارز روند کاهشی شده بود، اما در حال حاضر که راه‌ها دوباره باز و شرایط تبادلات تجاری عادی‌تر شده است، قاچاق پوشاک بیشتر خود را نشان می‌دهد. در واقع قاچاق پوشاک چیزی نیست که قطع شده و الان دوباره شروع شده باشد. قاچاق پوشاک همواره بوده و هم‌اکنون نیز انجام می‌شود.

وی در مورد آمار قاچاق پوشاک، گفت: هیچ آمار دقیقی در زمینه قاچاق پوشاک وجود ندارد؛ هر آماری که اعلام می‌شود برآوردی و تخمینی است و نمی‌توان به این آمار اتکا کرد. تا چند سال گذشته رقم 2.6 میلیارد دلار به عنوان قاچاق پوشاک از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان می‌شد، این رقم در سال 98 به 1.7 میلیارد دلار و در سال گذشته به حدود 600 تا 800 میلیون دلار کاهش یافت که این کاهش را هم می‌توان گفت ناشی از شیوع کرونا بوده است زیرا امسال که وضعیت ارتباطی بهتر شده و می‌بینیم که قاچاق محسوس‌تر لمس می‌شود.

تجار خارجی با ورود به ایران، کالای ایرانی می‌خرند و بعد در کشور خود می‌فروشند

نایب ريیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد وضعیت صادرات پوشاک، اظهار کرد: سال گذشته حدود 120 میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که یکی از دلایل افزایش صادرات، رشد ناگهانی نرخ ارز بود که یک فرصت مقطعی ایجاد کرد تا صادرکنندگان به کشورهای همسایه کالا صادر کنند.

وی افزود: همچنین به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانیم به کشورهای زیادی کالا صادر کنیم از این رو بسیاری از تجار از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه به ایران می‌آیند پوشاک می‌خرند و بعد با کانال‌هایی که وجود دارد کالا را به کشور خود می‌برند، از این رو شاید آمار صادرات چندان دقیق نباشد.

عمده دلیل گران بودن پوشاک ایرانی، قیمت مواد اولیه است

نایب ريیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد بالا بودن نرخ پوشاک ایرانی، گفت: تولیدکننده ایرانی برای تامین مواد اولیه و قیمت این مواد در داخل و خارج دچار مشکل است. بنابراین یک بخش عمده از بهای تمام شده کالا در حوزه پوشاک مربوط به مواد اولیه است و بالاخره با توجه به نرخ تورم، بهره‌های بانکی و هزینه‌های تولید و فروش، تولید باید صرفه اقتصادی داشته باشد.

نامی اظهار کرد: مولفه‌های اقتصاد کلان در گران بودن پوشاک ایرانی تاثیرگذار است. در واقع علاوه بر مشکلات داخلی اقتصاد کشور، وضعیت اقتصادی استانداردی در حوزه خارجی هم نداریم که همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

منبع: مهر

مطالعه بیشتر: ورود پوشاک تاناکورا و قاچاق از مرز پاکستان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد