مهمترین چالش بازار سهام در کوتاه‌مدت/ دارویی‌ها هم مرهم‌ بورس نشدند

مهمترین چالش بازار سهام در کوتاه‌مدت/ دارویی‌ها هم مرهم‌ بورس نشدند

انتشار فهرست افزایش قیمت داروها، در نهایت منجر به رشد گروه دارویی در جریان معاملات امروز شد، اما این گروه هم نتوانست از افت شاخص کل بورس جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی وارد هفته چهارم تیرماه شد که در هفته گذشته شاخص در مجموع روند کاهشی داشت. شاخص در سه روز ابتدایی هفته نزول کرد و تنها در روز چهارشنبه رشد کرد تا در مجموع بیش از 12 هزار واحد کاهش را تجربه کند.

با وجود رشد شاخص‌ها در جریان معاملات روز چهارشنبه، اما بررسی روند معاملات امروز نشان می‌دهد، روندهای درونی بازار همچنان منفی است. تحلیلگران یکی از علل اصلی روند نزولی بازار سهام در ایران را افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی می ‌دانند، در مقابل برخی نیز حجم پايین معاملات را به فصل مجامع مرتبط می‌دانند.

* انتشار گزارش های سه ماهه می تواند روند بورس را تغییر دهد

بسیاری از کارشناسان معتقدند انتشار گزارش‌های سه ماهه می ‌تواند موجب رشد برخی از گروه ‌ها شود. در هفته گذشته نیز دو گروه پالایشی و خودرویی پیشران بازار بودند و با توجه به رهبری این دو گروه در میان کل نمادها، گزارش‌ های مثبت در مورد این گروه‌ ها می ‌تواند بازار را به سمت بالا بکشد.

انتشار لیست افزایش قیمت داروها، در نهایت منجر به رشد گروه دارویی در جریان معاملات امروز شد. اما این گروه نتوانست از افت شاخص کل بورس جلوگیری کند.

روند افزایشی معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه در هفته های گذشته به یک سیگنال منفی برای بورس تبدیل شده است. جالب اینکه در چنین شرایطی دولت به دنبال عرضه اوراق جدید در بازار اولیه است.

* رکود در بازار همچنان ادامه دارد

رامین فرهادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره افزایش عرضه اوراق دولتی در بازار اولیه گفت: به نظر می رسد سیاستگذار تحلیل درستی از وضعیت بازار ندارد، در شرایطی که تصمیمات دولت مانند قیمت گذاری دستوری، عمدتا در جهت تضعیف بازار بوده، باز هم شاهد این موضوع هستیم که عرضه اوراق در بازار سرمایه با رشد همراه است.

این کارشناس معتقد است: چالش اصلی و نگران کننده بازار سرمایه در کوتاه مدت روند خروج سرمایه حقیقی از بازار است که همچنان ادامه دارد و نرخ آن نیز افزایش یافته است. در شرایطی که در هفته‌های اخیر قیمت ‌ها در بازارهای موازی رشد داشته، افزایش شکاف میان نرخ دلار نیما و نرخ آزاد موجب توقف قیمتی و خروج پول از بورس شده است که در صورت تدام بازار را با مشکل نقدینگی و کاهش ارزش معاملات و رکود بیشتر مواجه خواهد کرد.

* افت همه شاخص های بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز شنبه با کاهش 10 هزار و یک واحدی روبرو شد تا به سطح یک میلیون و 480 هزار و 49 واحد برگردد. بازدهی این شاخص منفی 67 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افت هزار و 435 واحدی به عدد 405هزار و 576 واحد رسید. بازدهی این شاخص نیز منفی 35 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص فرابورس نیز با افت 55 واحدی در سطح 19 هزار و 751 واحدی قرار گرفت.

* رشد 12 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقم 22 هزار و 310 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز چهارشنبه رشد یک درصدی را نشان می دهد؛ ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه با رشد 3 درصدی به 17 هزار و 251 میلیارد تومان افزایش یافت که 77 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و 891 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل بورس تنها 12 درصد بوده است.

* افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و دومین روز متوالی منفی شد و 296 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد 33 درصدی را نسبت به روز چهارشنبه نشان می دهد. گروه های بانک ها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و گروه های مواد و محصولات دارویی و سرمایه گذاری ها نیز بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام دی (بانک دی)، افق (فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای وساپا (سرمایه گذاری سایپا)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های خرید پایانی بورس

در جریان معاملات روز شنبه تعداد 197 سهم با رشد قیمت و تعداد 391 نماد نیز با افت قیمت روبرو شدند. 44 سهم در صف خرید و 28 نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 17 درصد افزایش یافت و 111 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 53 درصد رشد کرد و در رقم 267 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای دره‌آور (شرکت دارویی ره آورد تامین) وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و ددانا (شرکت داروسازی دانا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وپست (پست بانک ایران) و فمراد (آلومراد) تعلق داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد