بورس صعود می‌کند اگر...

بورس صعود می‌کند اگر...

وزنه روزهای سبز بازار سرمایه در سال جدید نسبت به روزهای قرمز سنگین‌تر بوده و شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد نیز گذر کند. با این حال ترمز صعود بورس در روزهای گذشته کمی کشیده شده است. یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل آن نیاز بازار به یک محرک جدید می‌داند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ولید هلالات، با اشاره به روند بازار سرمایه در سال قبل، اظهار کرد: بعد از اینکه بازار سرمایه در شهریورماه سال گذشته چند مرتبه افت کرد، توانست کف بسازد و تقریبا از ابتدای بهمن ماه تغییر جهت دهد. نمادها، مخصوصا نمادهای بزرگ مانند صنعت خودرو، فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه به دلایل مختلفی به صورت همگن و مشابه بازدهی داده‌اند. به طور کلی اکثر نمادها بازده حداقلی را داشتند و نزدیک به سقف های قبلی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه بازدهی حدود 25 درصدی بازار در یک پروسه دو تا سه ماهه نسبتا بد نبوده است، ابراز کرد: بازار برای بازدهی بیشتر و اینکه این بازدهی همچنان توجیه داشته باشد، نیازمند یک سری محرک  جدید است. به نظر می رسد با تجاربی که در دو سال اخیر به دست آمده است، بازار علاقه مند نیست صعود شارپی داشته باشد. اما فصل مجامع نزدیک است و سود مجامع برای سهامداران باقی می ماند. یعنی این سود در قیمت سهام هنوز لحاظ نشده است و می‌توان آن را به عنوان بازده تلقی کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: برای اینکه بازار بتواند بیشتر از این رشد کند نیازمند محرک هایی است. برای مثال در صنعت خودرو باید واگذاری سایپا و ایران خودرو صورت گیرد، یا در بازارهای جهانی قیمت‌ها تثبیت شده و اخبار جدیدی از مذاکرات سیاسی برسد؛ در غیر این صورت میزان رشد بازار در همین حدود است.

هلالات با اشاره به صعود شاخص کل با معیار هم وزن گفت: اما شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل رفته رفته قدرت می‌گیرد. برخی نمادهای کوچکتر بازار سهم کمی در رشد اخیر داشتند؛ درحالی که در سال 1399 و 1400 ریزش‌های سهمگین را پشت سر گذاشتند و اکنون درحال رشد هستند. روز گذشته 50 درصد نمادها مثبت و 50 درصد منفی بود اما نمادهای کوچکتر از نظر وزنی، سهم کمی در بازار داشتند. این یک رفتار تکنیکالی و بخشی از اصلاح ریزش قبلی است.

وی ادامه داد: به طور کلی بعید می‌دانم در نهادهای کوچکی که P/E  محور نیستند این رشد چشمگیر باشد زیرا نقدشوندگی خوبی ندارند و تجربه بدی از عدم نقدشوندگی آنها در سال قبل پیش آمده است. بازار به طور کلی نسبت به گذشته دست به عصا حرکت می‌کند و براورد من این است که رشد بازار باید در همین حدود باشد؛ مگر اینکه فصل مجامع بگذرد و  بازار محرک جدیدی داشته باشد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد