عربستان یک‌تنه نفت را گران کرد

عربستان یک‌تنه نفت را گران کرد

قیمت نفت خام در معاملات اولیه امروز پس از نشست اوپک پلاس که یکشنبه برگزار شد، بیش از یک درصد افزایش یافت.

خبرآنلاین: در آن نشست، عربستان سعودی اعلام کرد که به طور داوطلبانه تولید نفت خود را در ماه آینده یک میلیون بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد تا بتواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد.
نفت در ابتدای امروز گران شد، به طوری که WTI به 74 دلار نزدیک شد و برنت به 78 دلار صعود کرد.

یکی دیگر از اعضای این کارتل، امارات متحده عربی، مجاز به افزایش تولید خود بود اما حدود 200000 بشکه در روز، در حالی که چند نفر دیگر سهمیه تولید خود را تعدیل کردند. اینها کشورهایی بودند که به دلایل مختلف به طور مداوم نتوانستند به سهمیه تعیین شده خود برسند، مانند نیجریه و آنگولا.

در همان زمان، این نشست به طور غیرمعمولی با تمدید کاهش تولید فعلی 3.66 میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری و کاهش تولید ترکیبی 1.4 میلیون بشکه دیگر در روز از آغاز سال 2024 به پایان رسید.

آمریتا سن از Energy Aspects به رویترز گفت: «این یک سیگنال واضح به بازار است که اوپک پلاس مایل است کف قیمتی را تعیین کند و از آن دفاع کند.

به نقل از فایننشال تایمز، وزیر انرژی عربستان گفت: «ما می‌خواهیم با کاری که انجام داده‌ایم، بازار را آرام کنیم. ما هر کاری که لازم باشد برای ایجاد ثبات در این بازار انجام خواهیم داد. او کاهش اضافی عربستان سعودی را «آب نبات چوبی سعودی» برای بقیه اعضای اوپک پلاس خواند، زیرا به لطف این کاهش، سایر اعضا مجبور به کاهش عمیق‌تر تولید خود نخواهند بود.

این کاهش تولید عربستان را به حدود 9 میلیون بشکه در روز می رساند، زیرا در کنار کاهش داوطلبانه نیم میلیون بشکه ای روزانه است که در اوایل سال جاری اجرا شد.

جیوانی استاونوو، تحلیلگر کالایی UBS به FT گفت: «در شرایطی که ما در رکود جهانی قرار نداریم، قیمت نفت بسیار پایین است. این یک سیگنال واضح است که آنها می‌خواهند به قول خودشان به «ثبات بازار» دست یابند.»

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد