شاخص های نزولی وال استریت/بورس های آسیایی هم کاهشی بود

شاخص های نزولی وال استریت/بورس های آسیایی هم کاهشی بود

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

به گزارش بورس نیوز، بالا رفتن شدید تورم بخش انرژی پس از صعود کم سابقه بهای نفت بار دیگر معامله گران را نگران کرده است. در حالی که افزایش قیمت بنزین و در نتیجه آن افزایش تورم در بخش حمل و نقل باعث اختلال در زنجیره تامین شده، به نظر نمی‌رسد این روند در کوتاه مدت حل شود. در فنلاند بهای هر مگاوات برق به بالای 400 یورو رسیده که یک رکورد تاریخی بوده است. این رقم پنج برابر بیشتر از رقم سال قبل بوده و اوضاع در دیگر کشور‌های اروپایی نیز خیلی بهتر از فنلاند نیست.


  • بیشتر بخوانید: تاثیر چشم انداز اقتصادی جهان بر شاخص های بورسی

گونه جهش یافته جدید کرونا تمامی جهان را در شوک جدیدی فرو برده است. این سویه که گفته می‌شود قدرت سرایت بسیار بالا دارد حتی ممکن است افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند نیز گرفتار کند.

صندوق بین المللی پول در واکنش به این اتفاق با انتقاد از کشور‌های توسعه یافته اعلام کرد در حالی که کشور‌های توسعه یافته در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم به شهروندان خود هستند، در منطقه صحرای آفریقا هنوز حتی 10 درصد جمعیت هم واکسینه نشده اند.

مدیران بانکی سعی دارند بازار‌ها را آرام نگه دارند، اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافايل بوستیک- مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته نرخ بهره می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه‌ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 1.85 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 34 هزار و 483.68 واحد بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.71 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح 7059.45 واحد بسته شد.

شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش 1.18 درصدی و ایستادن در سطح 15 هزار و 100.13 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با عقبگرد 0.81 درصدی در سطح 6721.16 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 1.78 درصد پایین رفت و به 8305.10 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با ریزش 1.63 درصدی تا سطح 27 هزار و 821.67 واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ 1.58 درصد پایین رفت و در سطح 23 هزار و 475.26 واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش 0.4 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4832.03 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.22 درصد افزایش و ایستادن در سطح 7255.97 واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

آخرین اخبار بورس و اقتصاد