روند صعودی شاخص ادامه دارد؟ / پیش‌بینی بورس امروز 30 شهریور

روند صعودی شاخص ادامه دارد؟ / پیش‌بینی بورس امروز 30 شهریور

در پایان بازار شاخص کل بورس با هفت هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و 427 هزار واحد قرار گرفته است. شاخص هم‌وزن هم با حدودا 1600 واحد رشد در کانال 432 هزار واحد قرار گرفت. اما روند بازار امروز به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار امروز به تجارت‌نیوز گفت: بازار سرمایه سه‌شنبه هم متعادل و مثبت است. البته باید توجه کرد که اگر روند بازار مثبت هم باشد مقطعی و اندک است.

وی درباره عامل تهدید کننده در بازار سهام توضیح داد: در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن سیاست دولت در انتشار اوراق، تقاضای آنچنان گسترده‌ای در بازار سهام شکل نمی‌گیرد.

محبی مجد در این باره تشریح کرد: بزرگترین دستکاری در بازار سهام در حال حاضر مربوط به خارج از بازار و مربوط وزارت اقتصاد و دولت است. همچنین در حال حاضر تاثیرگذاری نرخ سود و اوراق از نرخ دلار مهم‌تر است و در وضعیت بازار تاثیر بیشتری دارد.

این کارشناس بازار درباره احتمال ریزش دوباره شاخص کل گفت: احتمال ایجاد روند اصلاحی در بازار زیاد است و شاخص در محدوده یک میلیون و 300 تا 600 هزار واحد در نوسان خواهد بود.

مطالعه بیشتر: انتشار اوراق چه تاثیری در بورس دارد؟ / مثبت‌های بازار مقطعی است؟

دنیای اقتصاد نوشت:

بازار سهام در روزهای گذشته تحت‌تاثیر اخباری همچون احتمال از سرگیری مذاکرات ایران با قدرت‌های طرفین برجام و محتمل‌تر شدن احیای توافق برجام با کاهش تقاضا مواجه شد. همین امر سبب شده تا در روزهای گذشته شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از تالار شیشه‌ای باشیم. این در حالی است که توافق یاد شده و احیای مجدد آن اگرچه می‌تواند در کوتاه‌مدت به‌دلیل کاهش نرخ ارز بازار را‌اندکی با التهاب مواجه کند اما در بلندمدت به‌دلیل کاهش هزینه مبادله و رفع‌شدن هزینه‌های تحریم و تبادلات مالی، افزایش بازارهای صادراتی و تسهیل شرایط واردات و کاهش قیمت تمام‌شده قطعات و مواداولیه مورد نیاز تولید می‌تواند بر درآمد دلاری شرکت‌ها بیفزاید، مضاف بر اینکه هموار شدن راه برای ورود تکنولوژی به‌کشور و پیش‌بردن طرح‌های توسعه‌ای نیز خود عاملی است که در نهایت طی بلندمدت به‌نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود.

فوبیای دلاری بورس

بازار سهام روز گذشته را با عملکرد به‌نسبت بهتری نسبت به‌روزهای قبل به‌اتمام رساند. در این روز شاخص بورس 51/ 0درصد رشد کرد و توانست به‌لطف افزایش تقاضا در نمادهای دلاری بازار سهام به‌میزان 7 هزار واحد به‌پیش برود. اگر عملکرد مثبت روز گذشته نماگرهای بازار سرمایه که‌اندکی رشد کردند را در نظر نگیریم، چند روزی است که بورس تهران بر مدار نزول افتاده و هر عاملی در میان سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک مساله منفی، به‌زیان بازار سرمایه تلقی می‌شود. این در حالی است که تا همین چند وقت پیش و بدون آنکه اتفاق مهمی در بدنه اقتصاد افتاده باشد صرفا به‌دلیل افزایش انتظارات تورمی، قیمت‌ها در بورس افزایش می‌یافت و شاخص اصلی این بازار که تا چند وقت پیش در ابرکانال یک میلیون واحدی دست و پا می‌زد، به‌سبب همین خوشبینی‌ها در طول حدود دو ماه، بیش از 40‌درصد افزایش یافت.

این روزها اما قطار عرضه و تقاضای بازار سهام در سرازیری افتاده تا آنجا که شاخص صعود کرده تا میانه کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی به‌کف کانال یک میلیون و 400 هزار واحد نزدیک شده است؛ عاملی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه را ترسانده و باعث شده تا طی روزهای گذشته بیش از هر وقت دیگری اقدام به‌فروش سهام خود کنند و از بیم قرارگرفتن در روند نزولی و تکرار تجربه منفی سال 99 دست‌کم برای مدت کوتاهی عطای حضور در این بازار را به‌لقایش ببخشند.

بررسی روند خالص خرید حقوقی در بازار سهام حکایت از آن دارد که این نسبت در روزهای گذشته (به‌جز روز دوشنبه که به‌حدود 260 میلیارد تومان رسید) به‌شکل پیوسته در حال افزایش است و در حالی‌که تا همین هفته‌های اخیر ترازوی آن به‌نفع حقیقی‌های بازارسهام سنگینی می‌کرد؛ حالا به‌محدوده‌ای رسیده که در 101 روز کاری گذشته، خروج بیش از 4هزار میلیارد تومانی سرمایه سهامداران خرد از بازار را به‌نمایش می‌گذارد. ارزش معاملات خرد نیز که طی یک‌ماه گذشته رکورد 11 هزار میلیارد تومانی را به‌ثبت رسانده بود حالا تا جایی کاهش یافته که در خلال معاملات روز یکشنبه به‌زیر چهار هزار میلیارد تومان رسیده‌است. روند کاهشی ارزش معاملات خرد سهام به‌رغم رشد شاخص‌کل بورس در روز گذشته باز‌هم ادامه یافت و به‌حدود 3396 میلیارد تومان رسید که از اواخر خردادماه بی‌سابقه بود.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی به‌این نکته اشاره شد طی روزهای گذشته میزان فشار فروش در روزهای منفی بازار بسیار بیشتر از فشار خرید در روزهای مثبت بوده است. بر این اساس می‌توان گفت که در روزهای منفی بازار بخش مهمی از سرمایه‌گذاران خرد تن به‌فروش هیجانی دادند و در حالی که در روزهای مثبت توجه چندانی به‌متغیرهای غیر‌هیجانی نشده؛ فعلا پس از یک رشد بیش از 40‌درصدی تمایل بیشتری به‌شناسایی سود در بازار سرمایه پیدا کرده‌اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد