پیش‌بینی‌ها در بازار سهام چیست؟

پیش‌بینی‌ها در بازار سهام چیست؟

شاخص‌کل بورس در یکی دو‌ماه گذشته تغییر جهت داده و روند رو به‌صعودی در پیش گرفته‌است. هرچند عمدتا سهامی که در عرف به‌شاخص‌ساز‌ها معروفند شاخص‌کل را سبزپوش کرده و رشد می‌دهند اما ترسی که بر بازار سایه افکنده بود، کم‌کم جای خود را به‌خوش‌بینی داده و حقیقی‌های بازار سرمایه در حال بازگشت به‌پای معاملات هستند. در آخرین روز کاری هفته گذشته هم شاخص‌کل بورس وارد محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام دو پیش‌بینی برای هفته پیش‌رو دارند؛ برخی از آنان معتقدند شاخص در محدوده یک‌میلیون و 500 هزار واحد مقاومت خواهد کرد و به‌سادگی نمی‌تواند این محدوده را رد کند. این دسته از کارشناسان تاکید دارند که از قضا این‌روند و استراحت بازار در محدوده یک‌میلیون و 500 هزار واحد برای بازار و اهالی آن هم بهتر است و بعد از مدتی شاخص می‌تواند دوباره روند صعودی خود را از سرگیرد. دسته دوم از تحلیلگران اما معتقدند چون دلار در روزهای اخیر روند رو به‌رشد داشته، بازار سرمایه نیز از این رشد نرخ دلار متاثر خواهد بود.

فلزات اساسی و خودرویی؛ صنایع مورد استقبال در هفته‌جاری

محمدمهدی مومن‌زاده، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به‌افزایش قیمت دلار و افزایشی که این متغیر اقتصادی در روزهای اخیر داشته‌است و از سوی دیگر تحرکی که برخی از صنایع در هفته‌های گذشته داشتند، به‌نظر می‌رسد که در هفته پیش‌رو صنعت فلزات اساسی و تا حدودی هم صنعت خودرو، صنعت‌های مورد‌اقبال سهامداران و معامله‌گران بازار سرمایه باشند. مدتی است که بازار روند صعودی خود را شروع کرده‌است و این‌روند رو به‌رشد نه‌‌تنها در این هفته ادامه خواهد داشت بلکه بازار تا آخر سال روند صعودی خواهد داشت. فعلا نباید منتظر اصلاح در بازار باشیم چون هم بحث افزایش نرخ‌ها در صنایع مختلف مطرح است و هم محرک دلاری وجود دارد. اگر قیمت دلار روی همین قیمت‌ها بماند (حتی اگر بالا هم نرود) در کنار تاثیر دیگر متغیرهای پولی باعث می‌شود که بازار سهام تا آخر سال روند رو به‌صعود و مثبتی را داشته باشد.

رشد بازار با افزایش نرخ دلار

حمید میرمعینی‌، کارشناس بازار سرمایه: در چند روز گذشته چند اتفاق افتاده‌است که وضعیت بازار سرمایه در هفته آینده را باید با توجه به‌این اتفاق‌ها ارزیابی و تحلیل کرد. یکی از این موارد مهم بحث قیمت‌های جهانی بود که کامودیتی‌ها افت تقریبا اثرگذاری داشتند و به‌نظر می‌رسد این مساله بازار کامودیتی‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. اما از سوی دیگر قیمت دلار در روزهای اخیر رشد پیدا کرد و در چند روز شاهد افزایش نرخ دلار در حدود 3 تا 4 درصد بودیم که این مساله می‌توان روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

همچنین انتظاراتی که فعالان اقتصادی نسبت به‌تورم و سودآوری شرکت‌ها داشتند، اگر قرار باشد این انتظارات تورمی ادامه داشته باشد، قطعا روی همه بازارها از جمله بازار سرمایه‌ اثرگذار خواهد بود. یکی دیگر از مسايلی که روی بازار تاثیر می‌گذارد مشخص‌شدن تیم اقتصادی دولت آقای ريیسی است. چون هنوز مجلس شورای اسلامی جلسات رای‌اعتماد به‌وزرای پیشنهادی دولت را آغاز نکرده و هنوز تکلیف تیم اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نشده‌است نمی‌توان با قطعیت درباره وضعیت بازار نظر داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بازار سهام از نگاه کارشناسان / کدام گروه‌ها روند مثبتی خواهند داشت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد