فرش قرمز خودروسازان برای دلالان؟

فرش قرمز خودروسازان برای دلالان؟

شرط بلوکه شدن وجه خودروها در طرح‌های فروش ویژه خودروسازان که از امروز...

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته، عرضه خودرو در بورس کالا نیز بسیار پر سر و صدا شده بود و با نامه رییس شورای رقابت، گمانه زنی‌های تازه‌ای در گرفت که البته به نظر می‌رسد فعلا دست بالا را در این بحث‌ها طرفداران عرضه خودرو در بورس دارند.

چالش روز: بلوکه کردن!

در کنار آن اما در فروش‌های ویژه‌ای که خودروسازان انجام می‌دهند چالشی جدید به وجود آمده و بحث لزوم بلوکه کردن پول از سوی متقاضیان است. ایران‌خودرو امروز تایید کرد که اجرای محدودیت تعریف حساب وکالتی که به‌ معنای بلوکه شدن وجه خودروی مورد تقاضاست به عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام از بزرگترین طرح پیش فروش ایران‌خودرو است. گروه خودروسازی سایپا نیز از ساعت 14 امروز (سه‌شنبه) طرح فروش فوق‌العاده دو محصول خود را برای متقاضیان عادی و مادران آغاز کرده است؛ طبق اطلاعیه‌ای گروه خودروسازی سایپا، متقاضیان عادی تنها در صورتی مجاز به ثبت درخواست خود هستند که تا ساعت 15 روز گذشته (دوشنبه) نسبت به تعریف حساب وکالتی و واریز وجه خودرو متناسب با مبلغ اعلام شده، اقدام کرده باشند.

یک کارشناس خودرو نیز در گفت و گو با ایسنا، به بررسی ابعاد مختلف این شرط پرداخته و آن را تبیین کرده است. امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت و کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که صورت مسيله غلط است، راه‌حل‌ها هم غلط خواهد بود و این اشتباهات مدام بیش از پیش خواهد بود. در اینجا صورت مسيله غلط این است که می‌خواهیم با رانت‌دهی به مردم، مشکل مردم را حل کنیم.

بازار روز: طلا و ارز

بانک مرکزی که در هفته‌های اخیر با تغییر و تحول مدیریتی رویکردی جدید نسبت به بازار طلا و ارز اتخاذ کرده، در بازار سه‌شنبه ورودی جدی به این حوزه داشت و در نتیجه قیمت‌ها در هر دو بازار ریزش کردند. پس از آنکه رییس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس به مردم و نمایندگانشان وعده داد که برنامه ریزی‌های گسترده‌ای برای کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و در مدتی کوتاه آثار این برنامه‌ها نمایان خواهد شد، رییس کل بانک مرکزی نیز در گفت و گویی تلوزیونی وعده داد که این بانک مستقیما به بازار ورود خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد، موضوعی که لااقل بخش‌هایی از آن خود را در بازار سه شنبه نشان داد.

صبح امروز بازار ارز کار خود را با اظهارنظر مهم رییس کل بانک مرکزی آغاز کرد. فرزین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در #احیای_ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ ساز خواهد بود.

بانک مرکزی همچنین در خبری دیگر اعلام کرد که نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می شود. همین رویکرد بانک مرکزی باعث شد که در ساعات پایانی فعالیت امروز بازار، قیمت دلار کاهشی شود.

در کنار ارز، بانک مرکزی به فعالیت‌های خود در بازار طلا نیز ادامه دارد. امروز اعلام شد که بانک مرکزی قصد دارد عرضه ربع سکه در بورس کالا را ادامه دهد و از امروز سه شنبه (چهارم بهمن ماه) این عرضه آغاز می‌شود.

در دور جدید بناست قیمت سکه با ساز و کاری بورسی تعیین شود. در گزارش ایسنا با تیتر چگونه و با چه قیمتی از بورس سکه بخریم؟ جزییات این فرایند تشریح شده است.

با آغاز دور جدید عرضه‌ها و تاکید بر تداوم آن در روزهای آینده، قیمت سکه در ساعات پایانی روز یک میلیون تومان کاهش یافت. ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی، به دنبال رویکرد جدید بانک مرکزی پس از عرضه 450 هزار قطعه ربع و اعلام خبر راه‌اندازی بازار معاملات ارز و طلا خبر داد.

پینگ پنگ روز: سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها

همانطور که در روزهای گذشته نیز افزایش بی سر و صدای قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط هوایی مسيله ساز شده بود، همچنان چالش بر سر اینکه کدام گروه حرف نهایی را خواهند زد ادامه دارد. به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قانون نرخ بلیت را 30 درصد افزایش دادند.

پس از این اظهارنظر بار دیگر سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را رد کرد. ريیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: وقتی می‌گوییم هزینه‌ای را خارج از مصوبه قبول نداریم، یعنی شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد؛ در نتیجه پیش از آن هر افزایشی در این حوزه، خلاف رویه‌های جاری است.

اخطاری روز: زارع‌پور

وزیر ارتباطات که در هفته‌های گذشته در حوزه سرعت اینترنت و دشواری‌های مردم در دسترسی به آن با انتقاداتی رو به رو بوده، امروز به مجلس رفت تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد، سوالی که البته به وضعیت شرکت مخابرات اختصاص داشت. «علت عدم اجرای قانون درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی جنابعالی و شرکت مخابرات چیست؟» پرسشی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت پاسخگویی به آن در صحن مجلس حضور یافته بود. در پاسخ به این سوال، وزیر ارتباطات دفاعیات خود را در مجلس قرايت کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که در شرکت‌های تابعه این وزارتخانه تاکنون حدود 2373 نفر که مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران می‌شدند تبدیل وضعیت شده اما در خصوص شرکت مخابرات قانون دست وزارتخانه را بسته است.

با وجود این صحبت‌ها، در جریان رسیدگی به پرسش عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با 115 رای از مجموع رای 238 از پاسخ‌های عیسی زارع پور قانع نشدند.

در کنار زارع پور، پرمصرف‌های گاز نیز از سوی وزارت نفت نقره داغ شدند. آنطور که اعلام شده قبض گاز 4 درصد مشترکان پرمصرف چهار برابر شده است. همچنین گازبهای مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصرفشان حداکثر 70 درصد الگوی متعارف (سقف پله 3 جدول پلکانی)   باشد، مشمول 100 درصد تخفیف و مصرف آن دوره برای مشترک بدون هزینه (رایگان) خواهد بود. در مقابل، تعرفه مشترکان پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان 4 به بعد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد