شاخص پتروشیمی‌ زودتر از شاخص کل به سقف خود رسید/ شیمیایی‌ها در انتظار رشد بیشتر قیمت

شاخص پتروشیمی‌ زودتر از شاخص کل به سقف خود رسید/ شیمیایی‌ها در انتظار رشد بیشتر قیمت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت متانول، اوره جهانی و دلار رشد داشته است، بنابراین می‌توانیم به رشد سهام گروه پتروشیمی امیدوار باشیم.

بهرنگ شادرو کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص گروه شیمیایی (پتروشیمی‌ها) گفت: نمودار روزانه شاخص صنعت پتروشیمی بعد از سقف سال 99 یک روند نزولی داشته است. این کانال نزولی در 13 خرداد ماه سال 1400 در تراز 70 هزار واحد شکسته شد که این یک سیگنال برای تمام شدن روند نزولی و شروع روند صعودی بوده است (نقطه شماره یک روی نمودار). پس از آن شاخص گروه شیمیایی تا سقف مرداد سال گذشته رشد کرده است که انتظار می‌رفت اصلاحی در این موقعیت صورت بگیرد (نقطه شماره 2 روی نمودار). به همین دلیل تا نقطه شماره 3 اصلاح مورد نظر انجام گرفته و اندیکاتور rsi نیز روی روند صعودی قرار گرفته که خود این امر نشان دهنده پایان این اصلاح موقت بوده است.

وی ادامه داد: در نقطه شماره 4 روی نمودار، روند نزولی کوتاه مدت و نهایتا سقف قبلی شاخص این صنعت در عدد 114 هزار شکسته شده است (نقطه شماره 5). بنابراین با توجه به شکست سقف قبلی، ریتم حرکت قیمت و شکست سطح 70 در اندیکاتور rsi، انتظار می‌رود یک صعود خوب را در گروه شیمیایی را شاهد باشیم. حتما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که rsi بالای 70 واحد به این معنی نیست که اشباع خرید اتفاق افتاده است بلکه، زمانی که rsi از 70 واحد بالا می‌رود و 70 واحد را به سمت پایین قطع می‌کند، آن جا هست که اشباع خرید صورت می‌گیرد و زمان فروش فرا می‌رسد، اما وقتی که rsi بالای 70 قرار می‌گیرد به معنی روند صعودی پرقدرت است.

شادرو با اشاره به نمودار دوم (نمودار هفتگی) گروه شیمیایی گفت: برای بررسی اهداف به سراغ نمودار هفتگی می‌رویم. یک کانال صعودی بلند مدت روی این نمودار قابل تشخیص است. درصورتی که بسط فیبوناچی را روی حرکت صعودی اعمال کنیم، تراز 125 هزار واحد را به عنوان هدف اولیه نشان می‌دهد. تقریبا از جای فعلی که هستیم 7 یا 9 درصد بالاتر و هدف اول سقف کانال است. بسته به سرعت حرکت این نماگر، هدف دوم شاخص می‌تواند بین 150 تا 160 هزار واحد باشد که صعودی حدود 35 تا 40 درصد از قیمت‌های فعلی می‌شود.

بیشتر بخوانید 

  • زیر و بم معاملات گواهی سپرده کالایی

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: قیمت اوره حدود 35 درصد و متانول حدود 20 درصد نسبت به چهارشنبه رشد داشته است. بنابراین قیمت‌های جهانی نیز این نظریه که به صعود گروه شیمیایی امیدوار باشیم را تایید می‌کند. همین طور قیمت دلار در داخل نیز افزایشی و بالای 28 هزار تومان قرار گرفته است. این دو عاملی است که می‌تواند کمک به رشد قیمت سهام این گروه کند.

شادرو در پایان در مورد روش تحلیلی مورد استفاده خود توضیح داد: روشی که ما در تحلیل این نمودار‌ها در نظر گرفته ایم پرایس اکشن است و از اندیکاتور‌ rsi صرفا برای تایید آنچه در روند قیمت می بینیم استفاده کردیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد