چشم انداز تورم در ماه های آینده

چشم انداز تورم در ماه های آینده

بسیاری از تحلیلگران منتظر انتشار گزارش تورم تیر ماه بودند تا ببینند آیا رشد تورم ماهانه همچنان ادامه یافته یا مطابق وعده دولت اثر آن تنها در خرداد خلاصه شده است؟

بورس نیوز: بسیاری از تحلیلگران اقتصادی از ماه گذشته تاکنون منتظر انتشار این گزارش بودند تا ببینند آیا اثر تورمی حذف رانت ارز 4200 تومانی مطابق وعده دولت به پایان رسیده یا همچنان ادامه دارد؟ چرا که پیش از این و در گزارش تورم خرداد ماه مرکز آمار، اثر تورمی حذف ارز 4200 تومانی مشخص شده بود چرا که نرخ تورم ماهانه به عنوان سریعترین نشانگر تورم از 3.5 درصد در اردیبهشت به 12.2 درصد در خرداد افزایش یافته بود.

به طور خاص تورم اقلام خوراکی که مرکز ثقل تورم ناشی از حذف ارز 4200 بود، پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها از 3.3 درصد به 25.4 درصد افزایش یافت. جهش تورم ماهانه اقلام خوراکی از اردیبهشت به خرداد، تمام اثر حذف ارز 4200 تومانی اقلام خوراکی اساسی (گندم و ...) را نشان داد. از همین رو بسیاری از تحلیلگران منتظر انتشار گزارش تورم تیر ماه بودند تا ببینند آیا رشد تورم ماهانه همچنان ادامه یافته یا مطابق وعده دولت اثر آن تنها در خرداد خلاصه شده است؟

با توجه به پایان تدریجی شوک تورمی حذف ارز 4200 تومانی، اکنون مولفه‌های پولی مهمترین عامل باقی مانده تورم در کشور هستند.

نقدینگی و به ویژه پایه پولی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، عامل عمده تورم بالای فعلی هستند که کنترل آنها، کاهش تورم در ماه‌های آینده را تضمین می‌کند. این موضوع البته از ابتدا مورد توجه دولت بوده به طوری که دولت پس از واکسیناسیون عمومی و کنترل کرونا، مهمترین اولویت خود را کنترل تورم عنوان کرده است. دولت در مسیر کنترل رشد شاخص‌های پولی البته تا کنون موفق بوده به طوری که آمار‌های بانک مرکزی هم از کند شدن آهنگ رشد نقدینگی و پایه پولی در ماه‌های اخیر حکایت دارد.

در همین رابطه به طور خاص کند شدن سرعت رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر از جمله نشانه‌های توفیق دولت در مسیر کنترل تورم در ماه‌های آینده است. کاهش سرعت رشد پایه پولی از 9.2 درصد در سه ماهه ابتدایی سال گذشته به 6 درصد در سه ماهه ابتدایی سال جاری، جدیدترین شاهد از میسر صحیح دولت در کنترل تورم است. تداوم این مسیر و کاهش بیشتر سرعت رشد پایه پولی و نقدینگی، تورم را در نیمه دوم سال ناگزیر از کاهشی شدن می‌کند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد