وام بدون ضامن شامل همه سهامداران عدالت می‌شود / نحوه دریافت وام با توثیق سهام

وام بدون ضامن شامل همه سهامداران عدالت می‌شود / نحوه دریافت وام با توثیق سهام

سهامداران می‌توانند به وسیله سامانه «ستاره» و به پشتوانه دارایی‌های مالی و سهام، از سیستم بانکی وام و تسهیلات دریافت...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پنجم مردادماه سال جاری، از سامانه «ستاره» رونمایی شد. سهامداران بورسی می‌توانند با استفاده از این سامانه که به نوعی پیونددهنده شبکه پولی، بورس و سیستم قضایی است، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها کنند.

سهامداران به ویژه سهامداران خرد می‌توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

چه اشخاصی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند؟

امکان توثیق سهام تنها شامل دارندگان سهام عدالت نمی‌شود. دارندگان اوراق مشارکت، اوراق خزانه، گواهی سپرده طلا و هر اوراق بهادار دیگری نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا هم در سیستم قضایی کشور و هم در شبکه بانکی کشور به عنوان وثیقه استفاده شود.

در مراحل بعدی، دارایی‌هایی مانند گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF به عنوان وثیقه بانک‌ها برای دریافت تسهیلات استفاده می‌شود.

افرادی که پیش از این برای دریافت وام 30 تا 100 میلیون تومانی دچار مشکل مربوط به ضمانت و وثیقه بودند، امروز با ارايه وثیقه سهام می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

وام بدون ضامن مشمول همه سهامداران عدالت می‌شود؟

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروخته‌اند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می‌تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

شرط دریافت تسهیلات چیست؟

تنها شرط برای دریافت وام، این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. در واقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارايه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود. احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

کدام بانک‌ها، تسهیلات ارايه می‌کنند؟

بنابر اعلام وزیر اقتصاد، در حال حاضر فقط بانک ملی و دو بانک قرض‌الحسنه به صورت برخط به سامانه «ستاره» متصل هستند، اما در ماه‌های آینده تمام شبکه بانکی کشور با دامنه وسیع‌تری می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

عملکرد سامانه توثیق چگونه است؟

عملکرد سامانه توثیق هوشمند به این گونه است که سهامداران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند و در نهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.

سهامداران می‌توانند به‌ جای فروش سهام، سهام خود را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند و وام دریافت کنند. سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و پس از بازپرداخت، سهام آنها آزاد می‌شود و در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد