لابی آمریکا برای ممنوعیت فروش فناوری تولید تراشه هلندی به چین

لابی آمریکا برای ممنوعیت فروش فناوری تولید تراشه هلندی به چین

دولت آمریکا هلند را برای جلوگیری از فروش فناوری ضروری برای تولید بخش بزرگی از تراشه‌های جهان به چین، تحت فشار قرار داده است.

به گزارش ایسنا، ممنوعیت پیشنهادی واشنگتن، ممنوعیت فعلی برای فروش سیستمهای پیشرفته به چین را با هدف مقابله با برنامه پکن برای تبدیل شدن به سردمدار جهانی در تولید تراشه، گسترش می دهد. اگر هلند موافقت کند و مانع فروش شرکت ASML شود، فروش مجموعه گسترده ای از تجهیزات تراشه سازی به چین ممنوع خواهد شد و ضربه جدی به تراشه سازانی نظیر SMIC و هوآ هونگ سمیکانداکتور وارد می کند.

مقامات آمریکایی در حال لابی با همتایان هلندی خود هستند تا مانع شوند شرکت ASML سیستمهای DUV را به چین بفروشد. این دستگاهها یک نسل قدیمی‌تر از مدل پیشرفته هستند اما همچنان متود رایج در تولید تراشه های معمولی مانند تراشه های بکار رفته در خودروها، تلفنها، رایانه ها و حتی رباتها محسوب می شود.

به گفته منابع آگاه، این موضوع در سفر دان گریوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا، به هلند و بلژیک در اواخر ماه مه و اوایل ژوين مطرح شده است. در جریان این سفر، گریوز از دفتر مرکزی شرکت ASML در ولدهوفن بازدید و با پیتر ونینک، مدیرعامل این شرکت، دیدار کرد.

اگر فروش ابزارهای ماوراء بنفش شرکت ASML به چین ممنوع شود، فروش این شرکت پنج تا 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد این شرکت پیش از این تحت تاثیر ممنوعیت فروش سیستمهای دیگر، کاهش پیدا کرده اما ممکن است کاهش درآمد کمتری در مقایسه با شرکت اپلاید متریالز تجربه کند که 25 تا 30 درصد از فروش بازارش در چین بوده است.

دولت هلند هنوز با محدودیتهای بیشتر برای صادرات ASML به تراشه سازان چینی که به روابط این کشور با چین لطمه خواهد زد، موافقت نکرده است. در حال حاضر فروش سیستم پیشرفته EUV به چین که هر دستگاه آن 160 میلیون یورو (164 میلیون دلار) قیمت دارد، برای این شرکت ممنوع شده و نتوانسته است مجوز صادرات از دولت هلند دریافت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فشار آمریکا برای جلوگیری از صادرات تجهیزات ASML، در حالی دنبال می شود که بایدن در حال بررسی تسهیل بعضی از تعرفه‌های وضع شده در دوران ترامپ روی کالاهای مصرفی وارداتی از چین است. اگرچه چین ممکن است از این اقدام استقبال کند اما دولت بایدن همچنان به اقدامات دولت قبلی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری آمریکایی ادامه داده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد