میانبری برای شکست قفل صف‌های فروش

میانبری برای شکست قفل صف‌های فروش

با مصوبه سازمان بورس و الزام صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به سرمایه گذاری در سهام به نظر می‌رسد بازار سرمایه در روز‌های پایانی سال کمی سرو سامان پیدا کند.

به گزارش بورس نیوز، بورس هفته گذشته روز‌های خوبی را همانند چند ماه گذشته پشت سر نگذاشت و علیرغم تغییر دامنه نوسان همچنان صف فروش سهام طولانی است.

از طرفی به گفته کارشناسان دامنه نامتقارن موجب شده تا قدرت نقدشوندگی بازار کاهش یابد و روزانه بر طول صف‌های فروش افزوده شود.

هر چند با تغییر در دامنه نوسان، از زیان سهامداران در بازار کاسته شده، اما آن دسته از سهامدارانی که تمایل به فروش سهام خود دارند با شرایط فعلی قادر به فروش نیستند و همین مسيله موجب شده صف‌های فروش طولانی شود.

طولانی شدن صف‌های فروش از نکاتی بود که در زمان اعلام اجرایی شدن دامنه نامتقاران کارشناسان نسبت به آن هشدار داده و بیان کرده بودند در صورتی که نقدینگی برای جمع آوری آن‌ها وجود نداشته باشد بازار به مشکل صف برخورد خواهد کرد امری که به حقیقت پیوست.

در این باره احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با بورس نیوز گفته بود؛ همزمان با اعمال دامنه نامتقارن باید یک پول پارک شده از قبل وجود داشته باشد و تا شاخص یک میلیون و 400 هزار واحد اگر صف فروشی شکل گرفت، این صف را جمع کند.

وی تصریح کرده بود: اگر پول پارک شده‌ای نباشد که صف‌های فروش را جمع کند، صف فروش می‌توانند دو برابر گذشته شود.

در حال حاضر پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز اجرای دامنه نوسان ظاهرا مسيولان بورس سرانجام به این نتیجه رسیدند که تا نقدینگی کافی در بازار نباشد تغییر دامنه نوسان نه تنها مفید نخواهد بود بلکه بازار را قفل خواهد کرد.

بر این اساس برای رفع این مشکل سازمان بورس صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را ملزم به سرمایه گذاری حداقل 15 درصد و حداکثر 25 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری کرده است.

با ورود این صندوق‌ها پیش بینی می‌شود حدود 9 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار طی روز‌های آینده تزریق شود و این نقدینگی می‌تواند در کنار سایر خریداران کمی اوضاع آشفته بورس را سرو سامان دهد هر چند به دلیل ابهاماتی که در متغیر‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز، سود سپرده بانکی و وضعیت بودجه وجود دارد بازار کماکان برای رسیدن به تعادل راه طولانی را در پیش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

چشم انداز روشن 3 صنعت در سال 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد