ریزش شدید قیمت نفت / نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می‌رسد!

ریزش شدید قیمت نفت / نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می‌رسد!

بعد از کشف سویه جدید از ویروس کرونا، برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که قیمت نفت به دلیل کشف این ویروس، افت شدید پیدا کرده است اما علت حقیقی قیمت نفت چیست و نفت تا کجا ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت بعد از صعود چند ماهه، چند روزی است که افت شدیدی پیدا کرده است. برخی از رسانه‌ها نوشته بودند که دلیل این کاهش قیمت، کشف گونه جدید کرونا بوده است.

علی شمس اردکانی، رییس پیشین کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و همچنین کارشناس انرژی این ادعا را رد می‌کند. شمس اردکانی معتقد است دلیل کاهش شدید قیمت، بازی عرضه و تقاضا در بازار است.

او کشف این ویروس را این گونه بررسی می‌کند: این ویروس در آفریقای جنوبی شایع شده و این کشور جزو واردکنندگان بزرگ نیست و به همین دلیل هم تاثیر زیادی بر بازار نمی‌گذارد. کشورهای متعددی هم از نارنجی به قرمز و از قرمز به نارنجی بدل شدند. این گونه جدید هنوز تاثیری بر بازار نداشته است.

قیمت نفت در چند ماه گذشته به دلیل واکسیناسیون گسترده در جهان و همچنین بازگشتن بنگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها به خط تولید سابق، افزایش چشم‌گیری داشت و حتی به 85 دلار هم رسیده بود. اما حالا چه شده که قیمت نفت در عرض این چند روز، این چنین کاهش پیدا کرده؟

شمس اردکانی، در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: کشورهای عمده مصرف‌کننده، ذخایر استراتژیک خود را در عملی هماهنگ به بازار عرضه کردند.

فقط چین تقاضای خود را کاهش نداد!

او بیان می‌کند:‌ آمریکا، 50 میلیون بشکه و به ترتیب کشورهای هند و ژاپن که واردکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده‌اند ذخایر خود را به بازار عرضه کردند. در مجموع 300 میلیون بشکه مازاد وارد بازار شده است.

او اظهار تاسف می‌کند: اوپک در چنین موقعیتی باید میزان عرضه خود را کاهش می‌داد که چنین نکرد. الان بازار غرق نفت است.

شمس اردکانی می‌افزاید: قیمت نفت در آمریکا لیتری دو دلار شده بود و در اروپا هم به همین قیمت رسیده بود. مصرف‌کنندگان آمریکایی هم تصمیم گرفتند چند روزی مصرف نفت خود را کاهش دهند و ماشین‌ها را در پارکینگ رها کردند. افزایش قیمت این چنینی نیز می‌توانست مشکلی سیاسی برای بایدن ایجاد کند. به همین دلیل هم بایدن تصمیم گرفت با افزایش عرضه، فشار مصرف‌کننده آمریکایی را کاهش دهند و اوپک را تحت فشار قرار دهند.

او یادآوری می‌کند: تنها کشوری که اعلام نکرد قرار است مصرف خود را کم کند چین بود.

چین یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ نفت است که احتمال می‌رود به دلیل رقابت اقتصادی با آمریکا، مصرف خود را کاهش نداده است.

شمس اردکانی روند بازار نفت را همچنان نزولی می‌بیند.این کارشناس اقتصاد انرژی، در آخر پیش‌بینی می‌کند: قیمت نفت تا دو ماه آینده به 60 دلالر هم می‌رسد.

مطالعه بیشتر: سیگنالی جدید برای قیمت بنزین

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد