سامانه ملی املاک و اسکان به بن بست خورد؟

سامانه ملی املاک و اسکان به بن بست خورد؟

به گفته بعضی از مردم در تارنمای سازمان مالیاتی برای خانه‌ای که به نام آنها نیست، یا خانه‌ای که در آن ساکن هستند، لزوم پرداخت مالیات خانه خالی ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعدادی از افراد با ارسال مدارکی مبنی بر دریافت پیامک از سامانه ملی املاک مبنی برمشمولیت در طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اعلام کردند که با وجود آنکه یک خانه بیشتر ندارند و یا اینکه در سال‌‌های گذشته‌ خانه‌ای داشته و فروخته‌اند و امروز در یک خانه خودشان مستقر هستند،‌ برایشان پیامک پرداخت مالیات خانه خالی آمده است.

فارس گزارش داد، شرح این پیامک که روز جمعه 31 تیر برای بسیاری از مردم‌ ارسال شده است به این شرح است: «مودی گرامی
براساس اطلاعات ارسالی از وزارت راه و شهرسازی واحد مسکونی شما به‌عنوان واحد مسکونی خالی مشمول مالیات شده است. لطفا برای مشاهده مبلغ مالیات و پرداخت آن به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه نمایید؛ سازمان امور مالیاتی کشور»

پیامک‌ مشمولیت خانه خالی برای افرادی که خانه خالی ندارند صادر می‌شود

برخی می‌گویند: با وجود اینکه ملک خود را سال‌ها قبل به فروش رسانده‌ام و امروز یک خانه بیشتر ندارم اما پیش از نوروز امسال بود که پیامک پرداخت مالیات بر خانه خالی دریافت کردم. پس از دریافت پیامک، در همان زمان به تارنمای سازمان امور مالیاتی مراجعه و اعتراض کردم با این وجود روز گذشته بار دیگر پیامک دریافت کردم که این بار رقم مالیات نیز از دفعه گذشته بیشتر و حدود 2 برابر شده بود.

تماس‌ها و پیام‌های مخاطبان حاکی از آن است که تعداد معترضانی که با وجود نداشتن واحد مسکونی خالی پیامک مشمولیت مالیات خانه خالی دریافت کرده‌اند، زیاد است.

بخشی دیگری نیز عنوان می‌کنند که برای واحد مسکونی خودشان که در آن ساکن هستند نیز تعرفه مالیات بر خانه‌های خالی تعیین و پیامک ارسال شده است.

ابهام در عملکرد صحیح سامانه ملی املاک و اسکان

با توجه به جزيیات ارايه شده توسط مخاطبان، به نظر می‌رسد که شناسایی واحدهای مسکونی خالی که وظیفه آن مطابق قانون به عهده وزارت راه و شهرسازی است با مشکلاتی مواجه است که همین مسيله زمینه ارسال پیامک‌های اشتباه را فراهم کرده است.

با توجه به اینکه وظیفه شناسایی مسکن خالی با توجه به سامانه ملی املاک و اسکان ساماندهی می‌شود، لذا این مسيله و تعدد پیامک‌های اشتباه بار دیگر عملکرد این سامانه بسیار مهم را تخت تاثیر قرار می‌دهد و وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به شفاف‌سازی در این حوزه ورود کند.

مخاطبان برای ثبت اعتراض خود در موضوع مالیات بر خانه‌‌های خالی می‌توانند به تارنمای سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

مطالعه بیشتر: بازدهی بازارها در تیر 1401/ رشد بازارهای کالایی، افت 3 بازار مالی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد