نقره در بورس کالا چقدر اقبال دارد؟

نقره در بورس کالا چقدر اقبال دارد؟

قرار است از فروردین ماه سال 1400 نقره در بورس کالا عرضه شود و در کنار سایر کالاهای دیگر در بورس کالا معامله شود، اما سوال اینجاست که عرضه نقره در بورس کالا می‌تواند موفق باشد؟ یا بعد از مدتی به سرنوشت بازار آتی سکه دچار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، زمانی که بازار آتی سکه در بورس کالا راه‌اندازی شد حجم معاملات کمتری نسبت به بازارهای آزاد و سکه فروشی‌های سبزه‌میدان داشت.

سیاست‌های بانک مرگزی هم نه تنها حمایتی از بازار آتی سکه نکرد بلکه با پیش‌فروش سکه، معاملات بورس کالا را کم حجم‌تر هم کرد. اما حالا نویت عرضه نقره در بورس کالا رسیده است و این سوال اینجاست که نقره چقدر در بورس کالا اقبال دارد؟

پیام آرمات، کارشناس بازارهای کالایی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با عرضه نقره در بورس کالا گفت: عرضه نقره در بورس کالا با اقبال چندانی مواجه نمی‌شود و قطعا حجم معاملات این کالا در بدو ورود به شدت پایین است. اما اگر بخواهیم ارزندگی و حجم معاملات این کالا در بورس کالا بیشتر شود باید تمام مجرای عرضه نقره در بازار آزاد بسته شود و کسانی که می‌خواهند این کالا را تهیه کنند از بورس کالا اقدام کنند.

اما متاسفانه بورس کالا در کشور ما بسیار ناشناخته است و این موضوع فعلا امکان‌پذیر نیست. معاملات بازار آتی زعفران نیز به همین دلیل که بازار آزاد زعفران جذابیت بیشتری دارد با استقبال چندانی روبه‌رو نشد.

این کارشناس در رابطه با هم‌سرنوشت شدن معاملات نقره و بازار آتی سکه در بورس کالا گفت: نقره کالای استراتژیکی نیست و جهش قیمت نقره باعث نمی‌شود در این بازار حساسیت ایجاد شود، همچنین جهش قیمت نقره مانند جهش قیمت سکه زیاد نیست و این امکان در عرضه نقره بسیار کم است.

این کارشناس در رابطه با احتمال کاهش قیمت دلار و تاثیر این موضوع بر معاملات بورس کالا گفت: بورس کالا جایی است که مواد اولیه صنایع و تولیدی‌ها در آنجا عرضه و مواد اولیه صنایع به صورت یکجا خریدارای می‌شود.

در این بازار مهم‌ترین بحث، ثبات قیمت دلار است. ثبات در قیمت دلار باعث می‌شود تا صنایع پایین دستی بتوانند برای تولیدات خود برنامه‌ریزی کنند و امکان بازدهی بیشتر را برای این صنایع فراهم می‌کند. اما به نظرم حتی با آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره و عراق نیز قیمت دلار چندان تغییر نمی‌کند و در بدبینانه‌ترین حالت از 23 هزار تومان پایین‌تر نمی‌آید. کاهش شدید قیمت دلار در دوره‌ای که کشور با تحریم‌ روبه‌رو است باعث می‌شود بسیاری از صنایع ورشکسته شوند و تولیدات آنها از بین برود و قطعا این موضوع باعث می‌شود تا قیمت دلار به کاهش شدید با ثبات همراه شود و نوسان زیادی نداشته باشد.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد