به گزارش بورسنیوز، خودروییها که در مدار منفی آغاز به کار کرده بودند هم اکنون به مدار مثبت بازگشتند.
"خودرو" حوالی صفر تابلو با نوسانات مثبت همراه بوده و خساپا با جهش بیش از 1.5 درصدی در قیمت 186 تومان دنبال میشود و البته خپارس نیز در محدوده 110 تومان در مدار مثبت 1.7 درصدی در حرکت است.
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با بورس نیوز درباره نقش شورای رقابت در قیمتگذاری دستوری، اظهار کرد: با اقدامات شورای رقابت تاکنون 80هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان واردشده و از طرفی هم 100 هزار میلیارد تومان رانت توزیعشده و هم مردم ناراضی هستند.
کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی قیمت خودرو در بازار گران بوده و مردم نیز بر این عقیده متصور هستند که پول آن به جیب خودروسازان میرود و نارضایتیها به سمت خودروسازان هدایت میشود اما؛ "شورای رقابت" عامل اصلی گران بودن خودرو است.
وی گفت: شورای رقابت روش غلطی را بهکاربرده است و فرمولی که در محاسبات استفاده کرد متناسب با شرایط تورمی نبود درنتیجه خودروسازان دچار زیان چند هزارمیلیاردی شدند.
کاکایی بابیان اینکه بر اساس اساسنامه شورای رقابت کار این شورا ایجاد رقابت است نه قیمتگذاری، خاطرنشان کرد: این موضوع در دنیا تعریفشده است درحالیکه طی چند سال اخیر این شورا قدمی برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو و در سایر صنایع برنداشته است.
کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: شورای رقابت باید به وظیفه اصلی خود بپردازد اما؛ به دلیل اینکه وظیفه سختی است متاسفانه زیر بار آن نمیرود و در مقابل به قیمتگذاری روی آورده که نتیجه جز زیان خودروسازان و نارضایتی مصرفکننده ندارد.
وی بابیان اینکه روش قیمتگذاری دستوری در دنیا شکستخورده و در کشور نیز این شکست سالهاست تجربهشده است، افزود: در شرایط تورمی کشور بههیچعنوان قیمتگذاری درباره هیچ کالایی بهویژه صنعتی جواب نداده و شکستخورده است.
کاکایی گفت: وظیفه دولت ایجاد فضا و ظرفیت تولید و رقابت است، اما زمانی که تولید دچار چالش است نمیتوان رقابت ایجاد کرد.
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دو خودروساز بزرگ را با قیمتگذاری نابود کردند، اما هیچکس با 28 خودروساز دیگر کاری ندارد و این اشکالات اساسی است که وجود دارد.
وی یکی از ایرادات اصلی شورای رقابت را فرمول قیمتگذاری آن عنوان و تاکید کرد: فرمول قیمتگذاری شورای رقابت، گذشتهنگر است، در فضای که تورم بیش از 40 درصد افزایش دارد اینگونه فرمول بههیچعنوان پاسخگو نیست و نارضایتی در دو طیف تولید و مصرفکننده را در پی دارد.
- بیشتر بخوانید:
منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!