سامانه املاک و اسکان دوباره راه‌اندازی شد / مهلت ثبت‌نام تمدید می‌شود؟

سامانه املاک و اسکان دوباره راه‌اندازی شد / مهلت ثبت‌نام تمدید می‌شود؟

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از فعالیت مجدد سامانه املاک و اسکان خبر داد و گفت: هدف اصلی این سامانه تهیه اطلاعات جامع در حوزه مسکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمود محمودزاده در گفتگو با رسانه ملی گفت: سامانه املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir با ویژگی‌ها و امکانات جدید از روز گذشته آماده ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی مالکان و مستاجران شده است.

وی گفت: این سامانه که به منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بخش مسکن راه‌اندازی شده بود در یک دوره‌ای با مشکلات فنی و در سال جاری درچند مرحله با اختلالاتی مواجه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار است در نسخه جدید بخش‌هایی اضافه شود و ثبت نام راحت‌تر خواهد شد و برابر قانون 54 مالیاتی که پیش‌تر اعلام شده بود هموطنان تا آخر مهر ماه فرصت خواهند داشت تا ثبت نام انجام دهند.

محمود محمودزاده توضیح داد: از تغییرات جدید حذف آیکون‌های (علايم) اضافه بود تا ورود اطلاعات آسان‌تر شود و گزینه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که خانوار‌ها می‌توانند موارد را تایید یا اصلاح کنند و زمان کمتری صرف می‌شود.

وی افزود: از هموطنان چه شهری و یا روستایی درخواست می‌شود هر چه زودتر به سامانه املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند تا مشمول بر مالیات بر خانه‌های خالی نشوند و دولت تلاش می‌کند خانوار‌ها را مجاب به درج اطلاعات سکونتی کند.

محمودزاده تصریح کرد: از سوی دیگر قانون‌گذار تنبیهاتی مثل قطع شدن یارانه. صدور دسته چک، تعویض نکردن پلاک خودرو و ارايه نکردن انشعابات خانگی برای کسانی که ثبت نام نکنند در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی از طریق تقاطع اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان بنا داشت واحد‌های خالی از سکنه را شناسایی کند که ظاهرا به طور تمام و کمال به هدف خود نرسید افزود: نهایتا از 19 فروردین ماه 1400 به خانوار‌ها اعم از مالک و مستاجر دو ماه مهلت داده شد تا نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهر سازی تصریح کرد: از آنجا که افراد زیادی برای ثبت نام باید به کافی‌نت مراجعه می‌کردندبا توجه به محدودیت‌های کرونا بخش قابل توجهی از جامعه اقدامی در این خصوص انجام دادند، و در نهایت وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت ثبت‌نام را تا پایان مهرماه 1400 تمدید کند.

وی درباره آخرین مهلت ثبت‌نام که تا پایان مهرماه اعلام شده است، گفت: اگر نیاز شد ممکن است زمان را تمدید کنیم.

محمودزاده افزود: در چند روز آینده پیامک‌هایی برای خانوار‌ها ارسال و از آن‌ها دعوت می‌شود با مراجعه به سایت، اطلاعات موجود که از تضارب اطلاعات در سامانه‌های مختلف جمع‌بندی کرده‌ایم را ببینند. اگر نیاز به ویرایش دارد، ویراش می‌کنند و اگر درست بود تایید کنند.

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: سامانه به گونه‌ای طراحی شده که هموطنان با ثبت کد ملی و کد پستی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال و در این میان مالک و مستاجر به صورت جدا ثبت خواهد شد و اگر مستاجر کد رهگیری نداشته باشد از طریق مالک شناسایی خواهد شد.

 

منبع: صداوسیما

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد