صرافی‌ها بلیت متقاضیان ارز مسافرتی را چک کنند؟

صرافی‌ها بلیت متقاضیان ارز مسافرتی را چک کنند؟

لواسانی، ريیس کانون صرافان گفت: در رابطه با راستی آزمایی ثبت بلیت به اسم متقاضیان ارز باید گفت که صرافی‌ها دسترسی به هیچ سامانه‌ای ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر ایرانی سالانه سهمیه ارز دولتی برای سفرهای خارجی خود دارد که دریافت این ارز چند شرط دارد که یکی از آنها داشتن بلیت سفر خارجی است. اما چه کسی مسيول چک کردن و راستی آزمایی این شرط است؟ صرافی‌های تحویل دهنده سهمیه ارزی باید آن را بررسی کنند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است:

لواسانی، مدیر کانون صرافان موضوع اصلی در زمینه ایجاد سامانه جدید برای برطرف کردن نیازهای خرد ارزی، افتتاح حساب‌های ارزی مبتنی بر اسکناس است، موضوعی که مدت‌هاست در حال بررسی است و اقدامات لازم در این زمینه به تازگی صورت گرفته است.

او در رابطه با افتتاح حساب ارزی توضیح داد: حساب‌هایی براساس اسکناس خارجی در بانک‌ها افتتاح شوند را حساب ارزی می‌گویند که از این طریق تجار خرد می‌توانند در این زمینه افتتاح حساب داشته باشند.

پرداخت سالیانه 25 هزار یورو به متقاضیان ارز دانشجویی مورد تایید وزارت علوم

لواسانی ادامه داد: طبق جدول منتشر شده در اداره صادرات بانک مرکزی، 25 مورد مشمول دریافت ارز با نرخ مصوب صرافی مشخص شده است که با اسناد ارايه شده می‌توانند این ارز‌ها را از بانک و صرافی‌ها دریافت کنند. به عنوان مثال اگر فردی ارز دانشجویی بخواهد و دانشگاه مورد نظر فرد مورد تایید وزارت علوم باشد، سالی 25 هزار یورو هزینه‌های او پرداخت خواهد شد و جزو نیاز‌های جدید محسوب نمی‌شود.

او ادامه داد: اما در بعضی از موارد دانشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت علوم نیست و دانشجو از کشور خارج شده است در این مواقع بررسی‌هایی انجام می‌شود و از طریق شبکه‌های بانکی به این افراد پرداختی‌هایی انجام می‌شود. چگونگی پرداخت و محاسبات آن مسايلی است که در حال بررسی است و به محض نتیجه گیری اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه از طریق بانک مرکزی انجام خواهد شد.

شرکت‌های صرافی متولی راستی آزمایی بلیت‌های ثبت شده نیستند

لواسانی با اشاره به اینکه شرکت‌های صرافی تنها متولی خرید و فروش اسکناس هستند و وظیفه احراز هویت متقاضیان ارز را ندارد و خارج از توانایی ذاتی آن‌ها است، گفت: در رابطه با راستی ازمایی ثبت بلیت به اسم متقاضیان ارز باید گفت که صرافی‌ها دسترسی به هیچ سامانه ای ندارند.

او ادامه داد: پیشنهاداتی در این زمینه به بانک مرکزی و وزارت گردشگری داده شده تا سامانه ای را طراحی کنند که تنها به اسامی ثبت شده در آن سامانه ارز تعلق بگیرد. متولیان این امر باید یک سامانه ی جامعی در این زمینه طراحی و به سرعت عملیاتی کنند تا این تخلف‌ها صورت نگیرد.

ريیس کانون صرافان گفت: این مشکلات به بانک مرکزی، وزارت گردشگری و سایر نهاد‌های نظارتی اعلام شده است اما به دلیل مشخص نبودن متولی اصلی در این زمینه هنوز اقدامی صورت نگرفته است و همه از بانک مرکزی و صرافی‌ها تقاضای ارز دارند.

لواسانی در آخر افزود: در حال حاضر در زمینه تامین ارز مشکلی وجود ندارد اما در توزیع ارز که صرافی‌ها و شبکه بانکی انجام می‌دهند در زمینه راستی آزمایی این نهاد‌ها ابزار کنترلی که بتوانند با آن راستی آزمایی انجام دهند ندارند.

فروش ارز به خریداران به صورت غیر حضوری

گفتنی است که علی صالح آبادی، ريیس کل بانک مرکزی، در حاشیه نشست با بخش خصوصی گفت: ظرف دو ماه سامانه فروش ارز به خریداران خرد راه اندازی می‌شود و افراد برای خرید ارز احتیاج به حضور فیزیکی نخواهند داشت و همچنین روش‌های مختلفی برای کاهش حضور سوداگران در بازار ارز در دست بررسی است که به مراتب ابلاغ خواهد شد.

همچنین او بیان کرد: به کانون صرافان نامه ارسال کرده ایم و از آن‌ها خواستار منتقل کردن مشکلاتشان بودیم و قرار است بخشنامه ای در تکمیل بخشنامه قبلی ابلاغ شود تا جلوی این سوء استفاده‌ها گرفته شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد