از فروش سنگین حقوقی‌ها تا فشار سکه!

از فروش سنگین حقوقی‌ها تا فشار سکه!

در بازار طلا سکه توانست کانال 10 میلیون تومان خود را پس بگیرد.

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری خود در هفته جاری 4472 واحد دیگر رشد که البته ابتدا به 10 هزار واحد هم رسید، ولی فروش‌های سنگین حقوقی‌های بازار که منجر به ایجاد ترس در سهام‌داران خرد شد و موجب شاخص عقب‌نشینی شد.

از طرفی شاخص هم‌وزن در روز گذشته نیز بیش از هزار واحد افت داشت و رشد شاخص در چند روز اخیر در حالی بود که سهم‌های کوچک بازار همچنان صف فروش‌های سنگین دارند. نمادهای فارس، شبندر، شپنا بیشترین اثر مثبت را بر بازار داشتند.

دلار در پایان معاملات روز گذشته رشد زیادی نداشته است و تقریبا در محدوده 22500 باقی‌مانده است این در حالی است که بسیاری از فعالان این بازار سعی در افزایش آن را دارند، و تحت تاثیر انتظارات منفی قرارگرفته است به‌طوری‌که اظهارات همتی و برخی اظهارات مثبت در رابطه با برجام روی آن اثرگذار نبود. اما در بازار طلا سکه توانست کانال 10 میلیون تومان خود را پس بگیرد.

قیمت نفت خام در معاملات دیروز نیز مقدار کمی افزایش یافت و به 69.75 دلار رسید. ترس طولانی‌مدت از کمبود بنزین به دلیل قطعی در بزرگ‌ترین سیستم خط لوله سوخت ایالات‌متحده پس از یک حمله سایبری، وجود دارد‌. علاوه بر این، آخرین داده‌های API نشان می‌دهد موجودی نفت خام در ایالات‌متحده هفته گذشته 2.5 میلیون بشکه کاهش‌یافته است.

طلا در واکنش به افزایش شاخص دلار و افزایش انتظارات تورمی در بازارهای جهانی، با کاهش در قیمت 1824.7 دلاری قرار دارد. گزارش CPI روز چهارشنبه آمریکا نشان می‌دهد که نرخ تورم در آوریل به بالاترین سطح از سپتامبر 2011 رسیده است.

شاخص NIKKEI 225 نیز 461.1 واحد کاهش یافت، این در حالی بود که در جلسه قبلی نیز با افت مواجه بود و به پایین‌ترین سطح 6 هفته‌ای خود رسیده است. افزایش نگرانی در مورد تورم در بازار ایالات‌متحده سرمایه‌گذاران را نگران کرده، و وزارت بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد، در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد افزایش تعداد عفونت‌ها ناشی از انواع بسیار مسری ویروس ، تعداد بیماران COVID-19 با علايم شدید در ژاپن به یک سابقه رکوردی رسیده است.

پس‌ازآنکه بانک خلق چین روز سه‌شنبه گفت که سیاست پولی محتاطانه را انعطاف‌پذیر، هدفمند و مناسب نگه می‌دارد، شاخص کامپوزیت شانگهای با رشد 20 واحدی به بالاترین سطح در دو هفته گذشته ، یعنی 3463 رسید. در همین حال، نرخ تورم سالانه چین در ماه آوریل به 0.9٪ جهش کرده است، که بالاترین میزان در هفت ماه گذشته رسیده است. رویترز در میان عدم اطمینان ناشی از تنش‌های ایالات‌متحده و چین گزارش داده است که تسلا برنامه‌های خرید زمین را برای گسترش کارخانه شانگهای خود و تبدیل آن به قطب صادرات جهانی متوقف کرده است.

نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری کاهش یافت. زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار ارقام جدید تورم ایالات‌متحده و فروش بیشتر بدهی‌های دولت هستند. قرار است تورم قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده به بالاترین سطح 10 ساله برسد و باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. در همین حال، حراج 58 میلیارد دلاری اوراق قرضه سه‌ساله با تقاضای مناسبی همراه شد درحالی‌که 41 میلیارد دلار اوراق 10 ساله امروز و 27 میلیارد دلار اوراق قرضه 30 ساله روز پنجشنبه حراج می‌شوند.

سهام ایالات‌متحده پس‌ازآنکه نرخ تورم اعلامی بسیار بالاتر از انتظارات بازار بود، کاهش یافت. این نگرانی را در مورد فرسایش ارزش درآمد آتی و بازده اوراق بهادار با درآمد ثابت به وجود آورد. نرخ تورم سالانه به 4.2٪ افزایش‌یافته، که بالاترین میزان در 13 سال گذشته است، همین‌طور بسیار بالاتر از پیش‌بینی 3.6 درصدی است.

با توجه به اینکه اعلام شد که نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده است ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد کرد و شاخص دلار در سطح 90.75 قرارگرفته است.

قیمت فلزات پایه دیروز کاهش یافتند و با توجه به رشد ارزش دلار این افت را بیشتر شده است، مس توانسته است فعلا سطح 10 هزار دلار خود را حفظ کند.

بازار ارزهای دیجیتال قرمز پوش هستند، به‌طوری‌که بیت کوین دیروز نیز کاهش یافت و در قیمت 54 هزار دلار قرار دارد، اما اتریوم که رشد خوبی را پشت سر گذاشته بود. با توجه به اینکه دیروز کاهش یافت ولی امروز توانست به صعود خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد