تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس/ اختصاص سهام به جاماندگان را با جدیت پیگیری می‌کنیم

تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس/ اختصاص سهام به جاماندگان را با جدیت پیگیری می‌کنیم

ريیس فراکسیون سهام عدالت با بیان اینکه این فراکسیون موضوع اختصاص سهام به جاماندگان سهام عدالت را با جدیت پیگیری می‌کند، گفت: در اولین قدم اختلاف 2 میلیون نفری که بین آمار شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و سازمان خصوصی وجود دارد را برطرف می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فراکسیون سهام عدالت برای پیگیری مسايل 49 میلیون سهامدار عدالت روز گذشته با مشارکت 50 نماینده مجلس تشکیل شده و مهدی سعادتی نماینده بابل عضو کمیسیون امنیت ملی به عنوان ريیس این فراکسیون انتخاب شد.

اولین جلسه ريیس فراکسیون با کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، شب گذشته برگزار شد. در این نشست سعادتی گفت: هدف از تشکیل فراکسیون سهام عدالت، حمایت از سهامداران عدالت است که از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، چون مردم به عنوان صاحبان اصلی این انقلاب در انتخاب‌های مختلف شرکت کرده‌اند، از جمله در انتخابات رای به جمهوری اسلامی که با بیش از 98 درصد آرا صورت گرفت، بنابراین صاحبان اصلی این انقلاب و نظام خود مردم هستند و ما باید از منافع آنها از جمله در سهام عدالت دفاع کنیم.

ريیس فراکسیون سهام عدالت با بیان اینکه کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: با این حال کشور ما حدود 14.6درصد امکانات و ثروت‌های دنیا را دراختیار دارد، اما با این حال سطح درآمد پایین است و این معنایی ندارد جز اینکه بگوییم سوءمدیریت در این کشور حکمفرما است. باید اقتصاد کشور مردم‌محور و براساس سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باشد و یکی از بسترهای مهم، همین طرح سهام عدالت است که مردم در دارایی‌های کشور سهیم می‌شوند و همچنین به گسترش مالکیت عمومی در سطح جامعه کمک می‌کند.

به گفته ريیس فراکسیون سهام عدالت، همانگونه که در بازدید از سایت هسته‌ای نطنز و فردو ملاحظه کردیم، جوانان این کشور کارهای بزرگی انجام داده‌اند، در زمینه اقتصاد هم باید کار مردم را به خود مردم و به ویژه جوانان بسپاریم.

سعادتی گفت: اشتغال یکی از مسايل مهم کشور است که طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید اقتصاد مردم‌محور باشد، اما سوءعملکرد دولت باعث شد تا مقام معظم رهبری در دو مسيله یکی کاهش جمعیت از مردم عذرخواهی کند و دیگر در مورد بیکاری که در هر خانواده‌ای یکی دو جوان بیکار وجود دارند عذرخواهی کند، در حالی که این دو مسيله به خاطر سیاست‌های غلط دولت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه تشویق مردم به سرمایه گذاری و پس‌انداز و افزایش درآمد خانوار از طریق سهام عدالت صورت می‌گیرد، گفت: فراکسیون سهام عدالت چند موضوع بر زمین مانده را دنبال می‌کند، یکی کمک به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان سهام عدالت و دفاع از منافع سهامداران در سطح ملی، دوم، پیگیری وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رفع اختلاف آماری 2 میلیون نفری که در حال حاضر کارت سهام عدالت دارند اما جزو سهامداران عدالت به شمار نمی‌روند و این مسيله حتما باید حل شود. در مورد مابقی کسانی که مستحق دریافت سهام عدالت هستند نیز پیگیری می‌کنیم تا به آنها سهام جدید اختصاص پیدا کند.

نماینده بابل همچنین گفت:‌ در مورد عملکرد سازمان بورس حرف داریم و مردم از عملکرد این سازمان به شدت گلایه دارند و استعفای ريیس سازمان بورس به تنهایی کفایت نمی‌کند.

* انتخابات عجولانه مجامع سرمایه‌گذاری سهام عدلات به تعویق افتاد

سعادتی گفت: در یک اقدام عجولانه قرار بود در 20 اسفند مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برگزار شود، خوشبختانه با تصمیم نمایندگان مجلس و پس از آن شورای عالی بورس قرار شد این انتخابات فعلا لغو شود و حداقل بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برگزار شود؛ بنابراین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فرصت پیدا می‌کنند تا اعضای خود را برای مشارکت در انتخابات مجامع عمومی شرکت‌های استانی توجیه و آگاه کنند و این انتخابات 3، 4 ماه بعد از عید برگزار خواهد شد.

به گفته ريیس فراکسیون سهام عدالت، رویکرد اصلی این فراکسیون که با تعداد 50 نفر از نمایندگان شکل گرفته این است که در اولین فرصت 2 میلیون نفری که کارتهای سهام عدالت دراختیار دارند به حق‌شان برسند و مشکل آنها باید صددرصد حل شود. البته این را هم بگویم، ما در دولت کنونی دل و جريت قوی برای حل مشکل سهامداران عدالت نیافتیم، اما امیدواریم در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه این مسيله را بگنجانیم که سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: همچنین در لایحه بودجه 1400 تلاش می‌کنیم دولت را مکلف کنیم تا سهام عدالت 2 میلیون نفری که دارای کارت سهام عدالت هستند حتما اختصاص پیدا کند و این گره کور با اراده قوی باز می‌شود.

* درباره سهام عدالت تحقیق و تفحص می‌کنیم

در این مراسم همچنین ريیس فراکسیون سهام عدالت در حکمی عسکر توکلی را به عنوان دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس انتخاب کرد. سعادتی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا جاماندگان سهام عدالت به علت عدم اعلام شماره شبا در سامانه سهام عدالت بودند، گفت: برخی از این افراد به دلیل اینکه شماره شبای بانکی خود را اعلام نکرده‌اند به عنوان سهامدار عدالت شناخته نشده و یا برخی از افراد هستند که در یک خانوار چند نفره، یک نفر به خاطر یک مغایرت جزيی از سهام عدالت جا مانده است.

وی افزود: البته عده‌ای از نمایندگان می‌گویند به بقیه 30 میلیون نفر از جمعیت کشور که سهام عدالت ندارند باید اختصاص پیدا کند. از این تعداد واقعا برخی مستضعف و مستحق دریافت سهام عدالت هستند. برخی از افراد در حاشیه شهرها با درآمد اندک زندگی می‌کنند. در طرح سهام عدالت ابتدا قرار بود سهام 60 شرکت بین 49 میلیون نفر تقسیم شود، اما سهام برخی از پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را از سبد سهام عدالت خارج کردند و درنهایت سهام 49 شرکت در سبد سهام عدالت باقی ماند.

ريیس فراکسیون سهام عدالت همچنین تاکید کرد: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده است که مردم سهام عدالت خود را نگه دارند و از منافع آن استفاده کنند، بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که مردم سهام ارزنده عدالت خود را بفروشند و به مردم قول می‌دهیم در آینده اتفاقات خوبی روی می‌دهد و ما تلاش می‌کنیم پرداخت سود سهام عدالت در اولین فرصت برای دارندگان سهام عدالت انجام شود. البته متاسفانه اختلاف نظری بین عوامل اجرایی سهام عدالت وجود داشته است که ما سعی می‌ کنیم با تقویت جنبه نظارتی مجلس در سهام عدالت این اختلافات را برطرف کنیم.

نماینده بابل همچنین گفت: در نظر داریم از مجموعه‌هایی که با سهام عدالت این کارها را کرده‌اند وسهام مردم را نصف کرده‌اند تحقیق و تفحص کنیم. البته این کار را با آرامش انجام می‌دهیم و قصد نداریم برای سهام عدالت مشکل ایجاد کنیم.

وی همچنین در مورد اینکه سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید پنج میلیون نفر به دلیل اینکه هنوز شماره شبای سهام عدالت را اعلام نکرده اند، بناراین تاکنون هیچ گونه سود سهام عدالت را نگرفته‌اند، گفت: این هم از مشکلاتی است که در فراکسیون تعاون پیگیری می‌کنیم و باید مسايل اجرایی این کارها را به شرکت‌های استانی سهام عدالت و تعاونی‌های شهرستانی بدهند، چون آنها مستقیما با مردم سروکار دارند و به راحتی می‌توانند این پنج میلیون مشمول سهام عدالت را پیدا کنند و شماره شبای بانکی آنها را برای واریز سود بگیرند.

* مدلی ساده برای واریز سود سهام عدالت

در این مراسم همچنین حسین امینی‌خواه نایب ريیس کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: 352 شرکت تعاونی سهام عدالت در شهرستان‌ها فعالیت دارند و ما انتظار داریم این شرکت‌ها درنظر گرفته شوند، اما متاسفانه در آيین‌نامه اجرایی اخیر شورای عالی بورس، شرکت تعاونی سهام عدالت نادیده گرفته شده‌اند.

همچنین اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: ما یک مدل عملیاتی ساده برای واریز سود سهام عدالت درنظر گرفته‌ایم. شرکت های سرمایه‌پذیر حاضر در سبد سهام عدالت، امسال هم سود شناسایی کرده‌اند، اما در حساب‌های خود نگه داشته‌اند. پیشنهاد کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری این است که به همان روشی که در سه سال گذشته سود سهام عدالت پرداخت شده است، سود امسال هم قبل از عید برای سهامداران عدالت در دو روش مستقیم و غیرمستقیم واریز شود تا کام مردم در شب عید شیرین شود.

حیدری گفت: در حال حاضر مقامات می‌گویند واریز سود فقط از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام باشد، در حالی که به روش سه سال گذشته می‌توان سود دارندگان سهام عدالت را واریز کرد و یا این سود به حساب شرکت سرمایه گذاری استانی واریز شود و از این طریق بین سهامداران توزیع شود و ما انتظار داریم همه سهامداران عدالت چه در روش مستقیم یا غیرمستقیم امسال هم باید سود سهام عدالت خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد