مراقب ضرر ناگهانی در خرید وفروش دلار باشید /نرخ دلار در مسیرنزولی

مراقب ضرر ناگهانی در خرید وفروش دلار باشید /نرخ دلار در مسیرنزولی

دبیر کل سابق کانون صرافان با اشاره به نابسامانی‌های بازار ارز گفت: مردم در معاملات خود صاحب اختیار هستند اما فرض را بر این بگذارند که ممکن است با تغییر ناگهانی قیمت‌ها دچار ضرر و زیان شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنابر اعلام سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، بانک مرکزی شرایطی فراهم کرده است که هم بانک‌های دولتی و صرافی‌های زیرمجموعه و هم صرافی‌های تضامنی، ارز خود را ارايه کنند. بنابراین راهکار بانک مرکزی در این زمینه به خوبی اجرا خواهد شد.

بنا بر نظر برخی کارشناسان اقتصادی، بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز نیاز به اختیارات قانونی جدید داشته است؛ از همین رو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا به ریاست سید ابراهیم ريیسی تشکیل جلسه داد و در جلسه هشتاد و یکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهمترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضايیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند.

مجلس و دولت برای بازگشت آرامش به بازارها همکاری می‌کنند

در همین راستا، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد نشست نمایندگان مجلس با اعضای دولت در خصوص بررسی شرایط کشور در حوزه توسعه ظرفیت منابع ارزی گفت: مجلس و دولت قرار است جلسات مشترکی درباره بازار ارزی سکه و طلا و همچنین وضعیت اقتصادی کشور برگزار کنند تا دولت از مشورت‌های اقتصادی مجلس در راستای اجرای بهتر و کم اشتباه‌تر تصمیمات اقتصادی استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیر صعودی نرخ ارز در کشور، گفت: اگر بخواهیم نرخ ارز را تثبیت کنیم، این مسيله منجر به کاهش صادرات غیرنفتی خواهد شد. زمانی می‌توان این کار را انجام داد که سیاست ارزی شناور و مدیریت شده را کنار بگذاریم و به سراغ نظام ارزی ثابت برویم که آن هم مستلزم وجود منابع ارزی قابل قبول است که در شرایط فعلی این امر امکان پذیر نخواهد بود.

کسری بودجه عاملی تاثیرگذار در افزایش نرخ ارز است

قادری ادامه داد: در شرایط فعلی که اقتصاد ما تاب‌آوری لازم را ندارد و نسبت به شوک‌های اقتصادی حساس است نباید سراغ سیاست‌های شوک درمانی برویم؛ در این شرایط وقتی یک شوک اقتصادی وارد می‌کنیم، جریان‌های خارجی نیز با آن همراه شده و ایجاد مشکل می‌کنند؛ بنابراین اگر تغییراتی لازم است که در اقتصاد اعمال شود باید به صورت تدریجی و برنامه‌ریزی شده باشد.

وی افزود: در حال حاضر وقتی آزادسازی‌هایی همچون افزایش نرخ ارز برای برخی کالاها صورت می‌پذیرد؛ این امر منجر به تورم، کاهش ارزش پول ملی و بالعکس خواهد شد. وقتی منابع ارزی مطمينی وجود ندارد نباید اجازه دهیم به اقتصاد کشور شوک وارد شود و با سیاست‌های انبساطی، ناترازی‌های سیستم بانکی و بودجه که ممکن است منجر به کسری بودجه و تشدید تورم شوند را جبران کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: متاسفانه به عناوین مختلف در زمان بررسی لایحه بودجه هزینه‌تراشی می‌کنیم و بیشتر از منابع، هزینه بر دولت تحمیل می‌کنیم؛ طبیعی است که این مسيله، ناترازی بودجه، استقراض دولت از بانک مرکزی، چاپ پول و افزایش نقدینگی را به دنبال خواهد داشت که در نهایت با تشدید تورم و افزایش نرخ ارز روبرو خواهیم شد.

تقاضای غیر واقعی بازار ارز را به تلاطم انداخت

احمد لواسانی، دبیرکل سابق کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز گفت: اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ دهد؛ یک طرف آن خود مردم هستند که باید به نوعی با همدلی و مساعدت این مشکل را حل کنند. در حال حاضر تراز تجاری برخلاف ادعای مسيولان منفی نیست و ارز حاصل از صادرات به اندازه نیاز کشور موجود است اما متاسفانه آن چیزی که نگران‌کننده است، موضوع تقاضای غیرواقعی است که بازار را به تلاطم انداخته و امیدواریم در روزهای آینده این عامل نیز فروکش کند.

وی افزود: مردم در معاملات صاحب اختیار هستند؛ اما فرض را بر این بگذارند که اگر بازار با این افزایش قیمت ناگهانی که داشته است، در روزهای آتی کاهش پیدا کند، آنگاه کسانی که سرمایه‌شان اندک است ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

به گزارش مهر، در روزهای اخیر شرایط عجیبی در بازار آزاد ارز تهران حاکم شده است؛ درحالی‌که قیمت هر دلار آمریکا در معاملات فردایی به بالای 60 هزار تومان رسیده بود، با ورود صرافی‌ها به خرید و فروش با نرخ توافقی قیمت دلار مسیر بازگشت را تجربه کرد و هر دلار تا 49 هزار تومان پایین آمد.

بنابر گفته سید ابراهیم ريیسی وضعیت روزهای اخیر بازار ارز طبیعی نبوده است. ريیس جمهور در دیدار با ايمه جمعه گفته است: چطور ممکن است که قیمت ارز در سه روز تعطیلی که هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، افزایش پیدا کند؟! نمی‌گوییم که جهش قیمت این روزهای ارز صرفا به خاطر دشمنی‌هاست اما بدانید همان جریانی که اغتشاشات خیابانی را براه انداخت، در التهابات ارزی نقش دارد.

تلاش دولت و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بازار دلار و طلا وارد فاز تازه‌ای شده است؛ اما پیش‌بینی اینکه سرانجام این ثبات روی چه قیمتی ایجاد خواهد شد، سخت است و باید منتظر اجرای برنامه‌های ارزی در روزهای آینده ماند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد