فقر سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی

فقر سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی

ایلنا: ساداتی نژاد عدم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را حلقه مفقوده در این بخش خواند و گفت: زمانی که در نوار ساحلی حرکت می کنیم مشاهده ظرفیت ها در حوزه پرورش ماهیان...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی در حاشیه هفمین همایش ملی ماهیان خاویاری، حوزه شیلات را حوزه محجور مانده در بخش کشاورزی دانست و افزود: حوزه شیلات در کنار دیم  به عنوان بخش های فراموش در حوزه تولید ثروت در اقتصاد ایران از آنها یاد می کنم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت های بی نظیری در 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی ایران وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت اشتغال آفرینی در این زمینه قابل توجه است این در حالیست که در این سال ها کمتر به آن توجه شده است. برداشت من این است که در حوزه تغییرات اقلیمی و مباحث مربوط به بحران آب حوزه شیلات می تواند کمک کنده باشد به این معنا که اگر در سبک مصرف تغییر ایجاد شود و مصرف ماهی در  بشقاب ایرانی جای خود. را پیدا کند سفره غذایی ایرانی را کم آب تر کردیم.

ساداتی نژاد تاکید کرد : برای اینکه بخواهیم ماهی جای خود را بیشتر در سفره های مردم باز کند باید تمهیدات ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود.  بخشی از این مهم به ارزان سازی تولید ماهی باز می گردد و بخش دیگر  آن با فرهنگ سازی میسر می شود.

ساداتی نژاد با اشاره به مغفول بودن سرمایه گذاری در حوزه شیلات،  اذعان کرد : سرمایه گذاری در حوزه صنعت قابل قیاس با سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی نیست. در عرف شایع است که سرمایه گذاری در حوزه ها به میزان سهم آنها در تولید ناخالص ملی وابسته است این در حالیست که سهم کشاورزی در تولید ناخالص مالی 11.7 است از این رو باید همین حدود سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی صورت بگیرد اما بالاترین عدد سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی حدود 4 درصد را در سال های گذشته تجربه نکردیم. 

وزیر ساداتی نژاد با تایید فقر سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی، خاطر نشان کرد: باید از سرمایه گذاران سایر حوزه ها دعوت کنیم که به بخش وارد شود و وظیفه دولت ها این است که در حوزه ارزش افزوده کاری کنند که قابل رقابت با سایر بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی ها باشد. 

وی با اشاره به دلیل یارانه گرفتن حوزه کشاورزی، ادامه داد: دولت ها تلاش دارند با یارانه دادن به حوزه کشاورزی ارزش افزوده این بخش را با سایر حوزه ها هم‌سطح کنند که بخش غذا آسیب نبیند. 

ساداتی نژاد عدم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را حلقه مفقوده در این بخش خواند و خاطر نشان کرد:  زمانی که در نوار ساحلی حرکت می کنیم مشاهده ظرفیت ها در حوزه پرورش ماهیان خاویاری، میگو و ماهیان در قفس و... اجاب برانگیز است و به نظر من رسد باید نگاه متفاوتی در سرمایه گذاری به این بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانک ها نمی توانند با ذهنیت گذشته در سرمایه گذاری جدید در حوزه تولید کمک کنند، افزود: عدد و رقم ها  بعد از مردمی سازی یارانه ها متفاوت شده است به عنوان متال هم اکنون در حال خرید گندم از  کشاورزان هستیم و برای خرید گندم 70 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم باید پرداخت کنیم در حالی که در سال های گذشته این اعداد بسیار کوچکا بودند از این رو مقیاس حمایتی بانک ها باید صریب بیشتری به خود بگیرند.

وی خاویار را به عنوان نماد ایرانیان معرفی کرد و خاطر نشان کرد: خاویار شناسنامه ایران است و به عنوان نگاه میراثی و ماندگار هم باید برای تقویت آن تلاش کنیم شاید بتوان گفت یکی از گونه های پر ارزش ماهی همین ماهیان خاویاری باشد که سرمایه گذاری در این حوزه مسايل خاص خود را دارد، گفت:  با حمایت مالی و بانکی شاهد رشد و تعالی در این بخش باشیم.  ظرفیتی که در این حوزه دیده شده است تولید حدود 20 هزار گوشت خاویاری و 100 تن خاویار است که رسیدن به  این مهم مستلزم حمایت ویژه است. و تلاش داریم که این اتفاق رخ بدهد.

وزیر کشاورزی تاکید کرد : باید به حوزه شیلات توجه ویژه شود تا این بخش از غفلتی که دارد خارج و از آن بیشتر حمایت کنیم.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد