مصوبه عجیب پیش‌فروش خودرو / خودروسازان زیر بار قانون جدید می‌روند؟

مصوبه عجیب پیش‌فروش خودرو / خودروسازان زیر بار قانون جدید می‌روند؟

شورای رقابت مصوبه جدیدی درباره پیش‌فروش خودرو تصویب کرد که بسیاری معتقدند این مصوبه در عمل به نفع خریداران است و تاخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد. اما این مصوبه جدید چه می‌گوید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس مصوبه جدید شورای رقابت «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»

اما این مصوبه به چه معناست؟ در طرح پیش‌فروش خودرو، متقاضیان باید مبلغی از قیمت خودرو را به‌عنوان قیمت اولیه پرداخت کنند. اما قیمت نهایی خودرو در طرح‌های پیش‌فروش مشخص نیست و زمان تحویل (اصولا یک سال بعد) مشخص می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به تورم بالا در اقتصاد ایران، قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل آن افزایش قابل توجهی دارد و افراد مجبورند قیمت روز خودرو را به خودروساز بپردازند. اما در مصوبه جدید شورای رقابت این مشکل به نوعی حل می‌شود.

مصوبه جدید علیه خودروسازان؟

به‌عنوان مثال اگر پیش‌پرداخت یک خودرو در زمان ثبت‌نام 30 درصد از قیمت فعلی خودرو باشد، زمان تحویل هم 30 درصد از قیمت نهایی خودرو محسوب می‌شود. برای مثال قیمت یک 206 در زمان ثبت‌نام 150 میلیون تومان است و فرد 50 میلیون به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کرده است. این یعنی 30 درصد قیمت خودرو پرداخت شده است.

اگر در زمان تحویل خودرو، قیمت 206 در کارخانه به 300 میلیون تومان رسیده باشد، فرد نباید مابه‌التفاوت 250 میلیونی مبلغ پیش‌پرداخت و قیمت روز خودرو را بپردازد. بلکه یک سوم قیمت روز خودرو از آن کم می‌شود و فرد مابقی آن را می‌پردازند.

برخی معتقدند که این مصوبه شورای رقابت یک امتیاز مهم برای خریداران خودرو است. اما احتمالا برای خودروسازان چندان خوشایند نباشد. چون برخی معتقدند یکی از دلایل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده این است که آنها منتظرند قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما با این مصوبه هر تاخیری به ضرر خودروسازان تمام می‌شود. چون پیش‌پرداخت اولیه مشمول تورم نمی‌شود.

به همین دلیل برخی می‌گویند این مصوبه جدید شورای رقابت، تاخیرهای مکرر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد.

البته این شورا اعلام کرده که این مصوبه فقط مربوط به خودروهایی است که به صورت انحصاری از سوی این شورا مشمول قیمت‌گذاری هستند و بقیه خودروها را شامل نمی‌شود. همچنین برپایه این مصوبه، خودروسازان در خصوص خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش ندارند.

مطالعه بیشتر: توزیع رانت جدید در بازار خودرو / فروش حواله خودرو، 30 تا 50 میلیون!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد