افزایش سرمایه یک بانک | وزمین از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود؟

افزایش سرمایه یک بانک | وزمین از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود؟

بانک ایران زمین روز گذشته اطلاعیه افزایش سرمایه خود را بر روی کدال قرار داد و در نتیجه افشای اطلاعات بااهمیت از نوع گروه ب برای این نماد ثبت شد. وزمین از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود؟

به گزارش نبض بورس، روز گذشته 25 خرداد 1400 بود که بانک ایران زمین توضیحاتی را درباره افزایش سرمایه 400 درصدی خود ارايه کرد و این توضیحات به عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب بر روی سایت کدال قرار گرفت. آیا با این افزایش سرمایه وزمین از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود؟

در این اطلاعیه که بر روی کدال قرار گرفت آمده بود:

پیرو درج گزارش پیشنهاد هیات مدیره به مجمع و اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه این بانک از مبلغ 4، 000 میلیارد ریال به 20، 000 میلیارد ریال از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به استحضار میرساند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با امعان نظر به قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال 1362 به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و در راستای دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه و نیز خروج از ماده 141 قانون تجارت، بانک ایران زمین را مکلف به افزایش سرمایه نموده است. هر چند افزایش سرمایه 16، 000 میلیارد ریالی مذکور موجبات خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت را فراهم نمی‌نماید لیکن مزید استحضار، برنامه عملیاتی خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته از طریق فروش دارایی‌های منتقل شده از تعاونی مولی الموحدین به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده و تلاش هیات مدیره بانک بر اجرای دقیق برنامه یاد شده معطوف می‌باشد. در خصوص متعهد پذیره نویسی معروض می‌دارد مذاکرات نهایی با دو شرکت تامین سرمایه در دست انجام بوده که به مجرد حصول نتیجه، یکی از دو شرکت مورد نظر به عنوان متعهد پذیره نویسی پس از انعقاد قرارداد مربوطه، اعلام خواهد شد. با عنایت به تبصره 2 ماده 143 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و معافیت‌های مالیاتی اعمال شده در خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، عدم شمولیت معافیت مالیاتی مزبور مطمح نظر این بانک بوده و در دست رسیدگی توسط کارگروه‌های تخصصی می‌باشد. علی ایحال به مجرد حصول نتیجه بررسی‌های در دست اقدام و اطمینان از حدود و ثغور تبعات مالی با اهمیت، آثار مالیاتی مزبور به نحو مقتضی از طریق سامانه کدال افشاء خواهد شد؛ بنابراین افزایش سرمایه تایید شده موجبات خروج وزمین از شمولیت ماده 141 قانون تجارت را فراهم نمی‌آورد، اما هیات مدیره این بانک در نظر دارند برای خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته دارایی‌های منتقل شده از تعاونی مولی الموحدین را به فروش برسانند.  

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد