بازدهی یک‌ساله صندوق‌ها به کمتر از 92 درصد رسید

بازدهی یک‌ساله صندوق‌ها به کمتر از 92 درصد رسید

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان روز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه امسال به 305 هزار و 212 میلیارد ریال رسید.

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه در سهام پرداخته‌شده است. اقلام اصلی مربوط به صندوق‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان روز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه امسال به 305 هزار و 212 میلیارد ریال رسید. در هفته قبل با احتساب خروج 4.340 میلیارد ریال خروج سرمایه از این صندوق‌ها و بازدهی منفی 1.2 درصدی، ارزش صندوق‌های سهامی در حدود 9 هزار میلیارد ریال کاهش ارزش را تجربه کردند. به‌این‌ترتیب و تنها در دو هفته گذشته مبلغی در حدود 800 میلیارد تومان و در قالب ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری از صندوق‌های سهامی خارج‌شده است. این مبلغ بیش از 2.5 درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری شده در این صندوق‌ها محسوب می‌گردد.

پس از ارايه جدول مربوط به بازدهی کسب‌شده صندوق‌های سهامی و همچنین ارزش این صندوق‌ها، سایر موارد مربوط تشریح شده است.

ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در روز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال جاری به 305 هزار و 212 میلیارد ریال رسیده است. متوسط ارزش صندوق‌های سهامی و در 68 صندوق موردبررسی معادل 4 هزار و 488 میلیارد ریال بوده است. 7 صندوق ارزشی بیش از 10 هزار میلیارد ریال دارند و 11 صندوق نیز ارزشی کمتر از 1 هزار میلیارد ریال را دارا می‌باشند.

متوسط بازدهی هفتگی صندوق‌های سهامی به 1.2 درصد بازدهی منفی رسیده است. این در حالی است که بازدهی بازار بر اساس دو معیار شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به ترتیب معادل 1.3 و 0.8 درصد منفی بوده است. در هفته گذشته 13 صندوق بازدهی مثبت را محقق نمودند و 55 صندوق نیز بازدهی منفی را ثبت کردند.

دو صندوق آسمان آرمانی سهام و پاداش سرمایه پارس به ترتیب با 1.8 و 1.2 درصد بازدهی مثبت، بهترین عملکرد را داشته‌اند.

همچنین بدترین عملکرد را صندوق ارزش کاوان آینده با ثبت 8.4 درصد بازدهی منفی ثبت کرد. (این میزان بازدهی منفی در یک هفته و با توجه به افت کمتر از 2 درصدی میانگین قیمت‌ها در بازار سرمایه) نیاز به توضیح و شاید اصلاح محاسبات توسط مدیران این صندوق را داشته باشد.

متوسط بازدهی ماهیانه و سه‌ماهه صندوق‌های سهامی به ترتیب معادل 0.7 و 0.5 درصد منفی است.

در یک سال منتهی به 24 فروردین‌ماه 1400 متوسط بازدهی صندوق‌های سهامی به 91.6 درصد رسیده است. از 68 صندوق موردبررسی تنها 22 صندوق بازدهی بالای 100 درصد داشته‌اند. بهترین عملکرد سالیانه را دو صندوق آسمان آرمانی سهام و قابل معامله سرو سودمند مدبران به ترتیب با 161 و 145 درصد داشته‌اند. ضعیف‌ترین عملکرد را نیز دو صندوق یکم سامان و اعتبار سهام ایرانیان به ترتیب با 36 و 40 درصد داشته‌اند.

در هفته گذشته شاهد خروج 435 میلیارد تومان سرمایه از صندوق‌های سهامی بودیم. صندوق پاداش سرمایه با جذب 37 میلیارد تومان منابع مالی جدید بهترین عملکرد را درزمینه جذب سرمایه‌های جدید داشته است. از سوی دیگر، دو صندوق پیشتاز و سهم آشنا با خروج 48 و 43 میلیارد تومان، ضعیف‌ترین عملکرد را داشته‌اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد