ظرفیت افزایش 50 درصدی تولید مبلمان

ظرفیت افزایش 50 درصدی تولید مبلمان

ريیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت که در حال حاضر صنعت مبلمان بیش از50 درصد ظرفیت تولید و فروش بیشتر دارد که برای تحقق آن باید مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و صادرات برطرف شود.

حسن احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، از افت صادرات مبلمان در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: رقم دقیقی از میزان صادرات در دسترس نیست. از طرف دیگر در سال جاری با افزایش نرخ ارز و حقوق گمرکی، قیمت مواد اولیه و سربارهای هزینه تولید مبل به طور میانگین بیش از 30 درصد گران شده که البته تاثیر آن بر قیمت کالاهای نهایی در مبلمان مختلف متفاوت است. اما به طور کلی رفتار مصرف کننده در برابر تورم به نوعی تقابلی است و شاهد افت تقاضا در بازار مبل هستیم.

وی با بیان اینکه حل بعضی از مسايل در اختیار دولت است، اظهار کرد: برای مثال وقتی حقوق گمرکی افزایش پیدا می‌کند، دولت باید فرقی بین مواد اولیه با سایر کالاها قايل شود. بنابراین درخواست ما این است که واردات برخی مواد اولیه که در سال‌های گذشته به خاطر کمبود ارز ممنوع شده، از جمله ام‌دی‌اف روکش دار، آزاد شود و دوم تعرفه کلیه ام‌دی‌اف‌ها به یک درصد برسد.

ريیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران افزود: در حال حاضر صادرات ام دی اف آزاد شده، اما واردات ام‌دی‌اف روکش دار به اسم حمایت از تولید از قبل ممنوع است. اما در این شرایط که به منابع طبیعی آسیب وارد و جنگل‌ها تخریب می‌شود تا ام‌دی‌اف صادر شود، حداقل باید واردات ام‌دی‌اف روکش دار آزاد شود تا هم از جنگل ها حمایت و هم قیمت‌ها متعادل شود.

آیا تعداد مبل‌فروشان زیاد است؟

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد بالای مبل فروشان در نقاط مختلف کشور برای این صنف مشکلی ایجاد نکرد؟ تصریح کرد: بالغ بر 60 هزار واحد صنفی در بخش‌های مختلف مبلمان خانگی، اداری، نمایشگاهی، فضای عمومی و غیره فعال هستند. همچنین صنف مبلمان شامل سه حلقه تامین مواد اولیه، تولید مبلمان و توزیع است. بنابراین نمی‌توان گفت تعداد فعالان این صنف زیاد است.

به گفته وی در حال حاضر صنعت مبلمان بیش از 50 درصد ظرفیت تولید و فروش بیشتر دارد، اما به دلیل مشکلات صادرات و افت بازار داخل، امکان تولید بیشتر وجود ندارد. این مسيله بر ایجاد اشتغال، خواب پول سرمایه‌گذاران و توان تولیدکنندگان تاثیر داشته و نیاز است مشکلات مواد اولیه و همچنین مشکلات مربوط به صادرات برای صنعت مبلمان که بعد از خودرو، بزرگترین صنعت کوچک و متوسط است، برطرف شود.

احمدیان با بیان اینکه بخشی از صادرات مثل محصولات نفتی، صادرات نعمت کشور است، تصریح کرد: مبلمان با استفاده از مواد اولیه کم، ارزش افزوده و اشتغال بالا ایجاد می‌کند و صادرات آن از جنس همت است، نه نعمت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد