سیگنال‌های متفاوت ترکیه و عراق برای بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 19 مهر

سیگنال‌های متفاوت ترکیه و عراق برای بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 19 مهر

در دومین روز هفته، دلار سطح 27 هزار و 500 تومان را از دست داد تا رکورد کاهشی جدیدی را به ثبت برساند. روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی 220 تومان افت قیمت را به ثبت رساند و در محدوده 27 هزار و 480 تومان قرار گرفت. آخرین بار در 29 شهریورماه، این ارز قیمت پایین‌تری را به ثبت رسانده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحلیل‌گران فنی باور دارند که با شکست سطح 27 هزار و 500 تومانی، احتمال نزول قیمت دلار تا محدوده 26 هزار و 800 تومان بالا رفته است. در واقع در صورت تثبیت دلار زیر سطح 27 هزار و 500 تومان باید در انتظار افت بیشتر قیمت دلار بود.

به گفته فعالان، انتشار اخباری درباره شروع احتمالی مذاکرات هسته‌ای عامل مهمی بود که فروشندگان را در موقعیت قوی‌تری قرار داد. بعدازظهر روز شنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد که دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقی مانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن این ماه [اکتبر] در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد. همین خبر موجب شد فروش‌ها در معاملات پشت خطی افزایش پیدا کند. اثر نزول دلار در معاملات پشت خطی به ابتدای روز یکشنبه نیز انتقال یافت. با این حال، از اواخر روز یکشنبه بود که کمی خریداران به بازار وارد شدند و توانستند اسکناس آمریکایی را پس از ساعت 4 بعدازظهر به بالای محدوده 27 هزار و 500 تومان هدایت کنند. البته با توجه به تعطیلی بانک‌ها در مقطع زمانی یاد شده، بهتر است قیمت دلار در حوالی ساعت 2 بعدازظهر را به رسمیت شناخت.

جدیدترین موضع ایران در مورد مذاکره

حسین امیرعبداللهیان در سفر به نیویورک در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی به سوالات آندرا میچل خبرنگار این شبکه آمریکایی پاسخ داد.

متن مصاحبه وزیر خارجه به شبکه سی ان بی سی به شرح زیر است:

مجری: بسیار متشکرم که با ما مصاحبه می‌کنید. در مورد گفتگوهای شما با مقامات اروپایی که در نیویورک داشتید می‌خواستم بپرسم. مقامات اروپایی از شما خواستند به مذاکرات هسته‌ای در وین برگردید و ريیس‌جمهور شما نیز این هفته گفت ایران طی هفته‌های آینده به مذاکرات بازخواهد گشت. آیا این تعهد قطعی است؟

وزیر امور خارجه: بسم الله الرحمن الرحیم. ما گفتگوهایی با برخی ازکشورهای اروپایی شامل آلمان و انگلیس داشتیم آنها پرسیدند چه زمانی به مذاکره برمی‌گردید و اینکه آیا واقعا ایران قصد دارد به مذاکره برگردد؟ من توضیح دادم که ما در حال مروری بر پرونده مذاکرات گذشته و به ویژه مذاکرات اخیر وین هستیم. ما دراینکه مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می‌دانیم تردیدی نداریم. تصمیم ما این است که به مذاکرات برگردیم و به طور فشرده درحال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم. فکر می‌کنم به زودی به مذاکره برگردیم. یکی از ویژگی‌های دولت جدید ایران این است که ما عمل‌گرا هستیم. ما درچارچوب رفتار عمل‌گرایانه پای میز مذاکره خواهیم رفت. هدف قهوه نوشیدن را در میز مذاکره نداریم. نتیجه ملموس برای ما مهم است. نتیجه‌ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند و این بستگی به نیت، اراده و رفتار طرف‌های مقابل دارد.

متن کامل را در خبر سیگنال جدید برای بازار ارز / جدیدترین موضع ایران در مورد مذاکره بخوانید.

دنیای اقتصاد نوشت:

به گفته فعالان در صورتی که طی روزهای آتی برگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای اعلام نشود، بار دیگر خریداران قدرت را به دست خواهند گرفت و احتمال برگشت اسکناس آمریکایی به بالای مرز 28 هزار تومانی وجود خواهد داشت.

در این میان نوسانات نرخ حواله درهم نیز برای بازیگران ارزی اهمیت زیادی دارد. به گفته تحلیل‌گران در صورتی که درهم بتواند خود را بالای خط 7 هزار و 500 تومانی حفظ کند، شانس افت قیمت دلار محدودتر خواهد شد. دیروز در مقطعی قیمت درهم تا محدوده 7 هزار و 490 تومان پایین رفت، ولی در اواخر روز توانست به بالای خط 7 هزار و 500 تومانی بازگردد.

در کنار درهم، در روزهای اخیر توجه معامله‌گران بازار ارز داخلی به لیر ترکیه نیز معطوف شده است. لیر ترکیه در برابر دلار در هفته اخیر تضعیف شده است و در مقطعی به ازای یک دلار امکان دریافت نزدیک به 9 لیر وجود داشت. تضعیف لیر در ترکیه و افزایش تقاضا برای دلار در کشور همسایه موجب می‌شود که احتمال خروج ارز از ایران نیز بیشتر شود.

با وجود سیگنال افزایشی ترکیه‌ای، دیروز علامت متفاوتی از سوی کردستان عراق ارسال شد. بر اساس صحبت‌های فعالان، قیمت دلار در منطقه کردستان عراق تضعیف شده و این موضوع موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار بیشتر شود. به این ترتیب، می‌توان گفت در روزهای اخیر بازار ارز داخلی تحت تاثیر سیگنال‌های متناقض بیرونی قرار داشته است. از سوی ترکیه به بازار داخلی سیگنال افزایشی داده می‌شد، حال آنکه از سمت سلیمانیه عراق، انتظارات کاهشی در معرض تقویت بود.

مطالعه بیشتر: آینده دلار پس از مذاکرات جدید هسته‌ای/ منتظر ریزش دلار باشیم؟ (ویديو)

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد