بازگشت شاخص به مدار صعودی در صورت بازگشت اعتماد و ورود نقدینگی به بورس

بازگشت شاخص به مدار صعودی در صورت بازگشت اعتماد و ورود نقدینگی به بورس

بورستهران- ایرنا- کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خروج نقدینگی از بازار سهام یکی از دلایل اصلی روند نزولی اخیر شاخص بورس است، گفت: اگر نقدینگی به سمت بازار سهام بازگردد، می‌توان دوباره شاهد روزهای پررونق و ورود شاخص بورس به مدار صعودی...

"احمداتحادپور" امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسانات اخیر ایجاد شده در معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: تصور ما این است که خروج نقدینگی از بازار سهام یکی از دلایل اصلی روند نزولی اخیر شاخص بورس است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا اعتماد را به جامعه برای بازگرداندن نقدینگی به سمت بازار سهام ایجاد کرد، افزود: اگر اقدامی صورت گیرد تا نقدینگی به سمت بازار سهام بازگردد، می‌توان دوباره شاهد روزهای پررونق و ورود شاخص بورس به مدار صعودی بود.

اتحادپور خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کمکی برای ورود دوباره شاخص بورس به مدار صعودی کمک چند روزه حقوقی‌ها برای ایجاد روند صعودی است که به نظر می‌رسد برای مدت زمان اعلام شده به ورود بیش از 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید برای این دوران، مذاکراتی با شرکت های حقوقی صورت گیرد تا میزان فروش را در آن مقطع زمانی به حداقل برسانند، گفت: سهامداران عمده باید از طریق انجام اقدامات مدنظر به ایجاد شرایط ثبات در بازار کمک کنند، بعد از گذر از این دوران است که اعتماد دوباره برای سرمایه گذاری در بورس و در میان سهامداران ایجاد می شود.

ورود بورس به بهترین موقعیت سرمایه گذاری

وی با تاکید بر اینکه اکنون بازار از لحاظ متغیرهای بنیادی در بهترین موقعیت قرار دارد، افزود: نرخ جهانی و سود شرکت ها در بالاترین قیمت ها قرار دارند، در مقابل قیمت سهام شرکت ها برخلاف وجود چنین موقعیت مناسبی در کمتر از ارزش ذاتی خود هستند و در مدار نزولی قرار گرفته اند.

اتحادپور با بیان اینکه نمی توان روند فعلی معاملات بورس را فقط ناشی از بی اعتمادی های ایجاد شده در این بازار دانست و گفت: باید متغیرهای متفاوتی را برای تغییر مسیر معاملات بورس و افزایش قیمت سهام شرکت ها در نظر گرفت که ورود نقدینگی به بورس، به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار تلقی می شود.

تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه

وی به انتقادات صورت گرفته در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: وجود نگاه صفر یا صد در مورد روند معاملات بازار سرمایه اشتباه است، موارد زیادی وجود دارد که می توانند اثرگذار در تعیین مسیر بازار باشند.

اتحادپور ادامه داد: تشویق مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه توسط دولت از جمله اتفاقات مثبتی بود که باید صورت می گرفت اما خروج نقدینگی از بازار و اقدام برخی از شرکت های دولتی درخصوص نقد کردن سهام خود اقدامی اشتباه است که بر روند معاملات بازار سرمایه اثرگذار بود.

 وی معتقد است که اکنون توقع فعالان بازار سرمایه ورود نقدینگی به بورس در راستای ایجاد زمینه های لازم برای بهبود روند معاملات این بازار است.

غفلت از جنبه‌های مثبت لایحه بودجه بر معاملات بورس

وی در ادامه به لایحه بودجه و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: همیشه در روزهای نوسانی معاملات بورس، نکات منفی و در بازار صعودی مسایل مثبت مورد توجه سهامداران قرار می گیرد؛ بنابراین در شرایط فعلی که بازار با نوسانات شدیدی همراه بوده است،  توجه کمتری به موارد مثبت لایحه بودجه شده است.

راه‌های کسب بازدهی بیشتر در بورس

وی در ادامه به راه‌های کسب بازدهی بیشتر در بورس و نیز کاهش ضرر و زیان های احتمالی در بازار اشاره کرد و گفت: از زمانی که بازار وارد دوران نوسان شدید شد،  استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مورد تاکید کارشناسان بازار به سهامداران بود.

اتحادپور گفت: شرکت‌های سبدگردانی به عنوان روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری تلقی می شوند که تاکنون چندان شناخته شده نبوده اند، بنابراین مردم بیشتر به صورت مستقیم در بازار اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کردند.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از معضلات موجود در سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق شرکت های سبدگردان این بود که سرمایه گذاری به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب با مبالغ کمتر از 500 میلیون تومان امکان پذیر نبود، عمده علت این امر به نبود زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار بر می‌گردد.

اتحادپور گفت: هدف اصلی ما این است که همه سرمایه گذاران به صورت غیرمستقیم اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند، بدین صورت که یک سرمایه گذار با مبلغ معادل 10 میلیون تومان هم قادر به سرمایه گذاری در سبدهای سرمایه گذاری باشد.

این کاشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مشکل بازار سرمایه این است که همه افراد می‌خواهند به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند که اغلب هم در سرمایه‌گذاری‌های خود موفق نبوده‌اند، گفت: اکنون قصد داریم که افراد با سرمایه اندک را به بازار دعوت کنیم و سود سازی‌های خوبی را برای آنها انجام دهیم.

وی به تفاوت تشکیل شرکت‌سبدگردانی با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان صورت می‌گیرد و در تلاش هستیم تا افراد براساس ریسک‌پذیری های مختلف، سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کنند.
 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد