الزام دستگاه‌های اجرایی به استقرار چرخه بهره‌وری

الزام دستگاه‌های اجرایی به استقرار چرخه بهره‌وری

ایلنا: معاون راهبری بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران از تصویب آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18 قانون بودجه 1401 در هیات دولت خبر داد و گفت: طبق این آیین‌نامه،...

به گزارش ایلنا، بهروز محمودی با بیان اینکه امسال علاوه بر مکاتبه با دستگاه‌های ملی و استانی، متخصصان، خبرگان و کارشناسان بهره‌وری جهت ارايه نظرات خود در خصوص  این آیین‌نامه، در فرایند جمع‌نویسی نیز این موضوع مطرح شد، خاطرنشان کرد: مسيله دیگری که در آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18 موردتوجه قرار گرفته است، تقویت کمیته‌های بهره‌وری استان‌هاست. با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه‌های مادر در استان‌ها فاقد برش برنامه‌های بهره‌وری استانی هستند یا مسايل منطقه‌ای‌شان اولویت‌بندی نشده است، طبق این آیین‌نامه کمیته‌های بهره‌وری استان‌ها می‌توانند برنامه‌های استان خود را با همکاری دستگاه مربوطه طراحی و تدوین کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخش دیگری از این آیین‌نامه، سازمان ملی بهره‌وری ایران مکلف شده است، بهره‌وری شرکت‌های دولتی را ارزیابی کند، بیان کرد: به این منظور سازمان بهره‌وری، شیوه‌نامه ارزیابی شرکت‌های دولتی را تدوین کرده است که بر اساس آن، شاخص‌های بهره‌وری این شرکت‌ها محاسبه می‌شود. به این صورت که برای هر یک از شرکت‌های دولتی یک قالب مجزا، متناسب با اطلاعاتی که به تایید سازمان حسابرسی رسیده است، تدوین شده است که بر اساس آن، محاسبات صورت می‌گیرد. امسال موارد مربوط به بخش ماموریت‌ها و تکالیف ماموریتی شرکت‌ها نیز در محاسبات اعمال خواهد شد. لازم به تاکید است که ارزیابی بهره‌وری 200 شرکت انجام شده است.

معاون راهبری بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران تدوین شاخص‌های اختصاصی دستگاه‌ها را از موضوعات دیگر این آیین‌نامه دانست و افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند براساس راهنمای اجرایی که سازمان بهره‌وری ابلاغ کرده است، شاخص‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند که بعد از تایید توسط سازمان، بهره‌وری دستگاه‌های اصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: سازمان ملی بهره‌وری ایران ضمن نظارت بر تحقق این آیین‌نامه،موظف است، کارنامه بهره‌وری دستگاه اصلی و شرکت‌های دولتی را بر اساس شاخص‌های پیش‌بینی شده تدوین و گزارش 6 ماهه آن را به هیيت‌وزیران، کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات ارايه کند. در واقع  عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه هر دستگاه، میزان پیشرفت دستگاه‌ها در استقرار چرخه بهره‌وری در دور اول و دوم اضافه خواهد شد و خلاصه‌ای از وضعیت بهره‌وری در دستگاه و استان در اختیار مخاطب قرار خواهد داد.  

محمودی با اشاره به این اینکه در آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18، بر معرفی اعضای کمیته‌های بهره‌وری در سطح دستگاه‌های اصلی، دستگاه‌های تابعه و کمیته‌های بهره‌وری استان‌ها توسط بالاترین مقام دستگاه و استان تاکید شده است، عنوان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های متولی بخش، در صورت نیاز به بازنگری در سیاست‌های ارتقای بهره‌وری بخش مربوط یک ماه فرصت دارند اسناد ارتقای بهره‌وری خود را طبق راهنمای اجرایی تهیه و به سازمان ملی بهره‌وری ایران ارايه کنند. لازم به ذکر است، سال گذشته 9 بخش اقتصادی موفق شدند، اسناد ارتقای بهره‌وری خود را ثبت کنند.

وی ضمن بیان اینکه بیشتر دستگاه‌ها توانستند دور اول چرخه را پیاده کنند و وارد مرحله دوم (مسيله‌شناسی) شده‌اند، با اشاره به تصویب سند آمایش سرزمینی، خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه دستگاه‌های استانی مکلف هستند برنامه ارتقای بهره‌وری خود را با رویکرد آمایش سرزمین با هماهنگی دستگاه مربوطه تدوین کنند. در واقع، هر یک از دستگاه‌های استانی با توجه به مزیت منطقه‌ای خود، شاخص‎های اختصاصی بهره‌وری خود را طبق راهنمای اجرایی تدوین می‌کنند.

معاون راهبری بهره‌وری با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران به منظور تبیین و توجیه محتوای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (18) قانون بودجه 1401، در هفت منطقه دوره‌های آموزشی ویژه اعضای کمیته‌های بهره‌وری ادارات کل استان‌ها را برگزار می‌کند، بیان کرد: تاکنون این دوره‌‌ها در چهار منطقه به میزبانی استان‌های فارس، تهران، زنجان و قم برگزار شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد