درجا زدن شاخص در محدوده فعلی/ استراتژی دفاعی در مقابل ریزش‌ها

درجا زدن شاخص در محدوده فعلی/ استراتژی دفاعی در مقابل ریزش‌ها

تا زمانی که قانون بودجه در مجلس کار می‌شود و صحبت در مورد آن وجود دارد، بازار فعلا حرکت عجیبی نخواهد داشت یعنی در همین محدوده فعلی کم‌وزیاد می‌شود، صنایع خاص و تک سهم‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند.

مهرزاد منتظری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز در مورد ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا بیان کرد: صندوق طلا، بخاطر ماهیت دارایی آن یعنی طلا، دارای دو ریسک سیستماتیک بوده که ابتدا از محل تغییرات قیمت‌های انس جهانی و دیگری نیز از تغییرات نرخ برابری ریال به دلار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه صندوق طلا مانند صندوق‌های سهامی نیست که ارزش‌گذاری سهام طی دوره‌های مختلف انجام شود که فردی که در صندوق طلا صدور می‌زند باید تصوری از آن داشته باشد و از سوی دیگر، مدیر صندوق نیز باید با ترکیب دارایی صندوق تا حدود زیادی بتواند مدیریت کند.


بیشتر بخوانید: بررسی ریسک‌ها و پتانسیل‌های بازار سهام


وی در خصوص سهم‌های سودساز در صندوق‌های سهامی آگاه گفت: در مقطع فعلی بازار استراتژی دفاعی گرفته‌ایم یعنی اینکه 10 الی 15 درصد دارایی صندوق‌ها به‌صورت نقد و اوراق خزانه دولت است.

منتظری با اشاره به اینکه آیا در استراتژی‌ها از این صندوق نیز خریدی انجام شده، تصریح کرد: درصد مختصری هم نیز در اختیار صندوق‌های طلا به گواهی سپرده سکه خریداری ‌شده و مابقی سهامی که در صندوق‌ وجود دارد نیز ترجیح می‌دهیم به سمت سهم‌هایی حرکت داده شود که کف P/E تحلیلی بازار را در شرایط فعلی به همراه داشته باشند و بتوانیم با آن ریسک‌هایی که در مقطع ارايه بودجه هست از آن عبور کنیم.

وی افزود: خروجی بودجه 1401 تا حدود زیادی به مذاکرات ربط خواهد داشت، اگر واقعا مذاکرات انجام شود این بودجه، بودجه انقباضی است که می‌تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه نباشد و اگر مذاکرات به انجام نرسد میدانیم که کاملا شکل انبساطی به خود می‌گیرد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه خاطرنشان کرد: بعضی از اتفاقات خوب برای شرکت‌ها در این بودجه بندی رخ داده که شامل 5 درصد تخفیف مالیاتی و نرخ پایه دلار در حدود 23 هزار تومان تعیین‌شده، این رویدادها اتفاقات کلان مثبت بودجه هستند و یک الی 2 بند آزاردهنده برای شرکت‌ها وجود دارد که بیشتر به نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و فلزی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خبر‌هایی می‌آید که امکان تلطیف بندها وجود دارد یعنی اگر واقعا برند دولت و مجموعه دولت به سمت اینکه نرخ گاز در ایران اقلا برابر با هاب‌های تولیدکنندگان گاز باشد.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: این نرخ باید برابر با هاب کانادا و آمریکا باشد، اگر این اتفاق رخ دهد شرکت ها از آن راضی هستند و کاملا منطقی خواهد بود که در بودجه قرار بگیرد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه گفت: تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی و فلزی در داخل کشور فعالیت می‌کنند و دلیلی ندارد که به نرخ اروپا گاز را خریداری کند، بلکه می‌تواند به نرخ کشور آمریکا و کانادا تحصیل کند و اگر این تغییرات انجام شود خوش‌بین هستیم که بودجه 1401 را می‌توان یک بودجه خوب و مناسب برای بازار سرمایه در نظر گرفت.

منتظری تصریح کرد: تا زمانی که قانون بودجه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و صحبت در مورد آن وجود دارد، بازار فعلا حرکت عجیبی و غیر منتظره ای نخواهد داشت، یعنی در محدوده فعلی شاخص کم‌وزیاد می‌شود و صنایع خاص و تک سهم‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: خبر‌هایی که از بودجه در مجلس به بیرون می‌آید به‌ویژه در خصوص نرخ خوراک‌ها می‌تواند به بازار کمک کند و سقفی که برای آن گذاشته‌شده می‌تواند به بازار کمک کند، و پیش بینی تحولات دلار و مذاکرات هسته‌ای تیز به شدت سخت است.

منتظری در پایان گفت: تا انتهای سال بازار کم‌حجم خواهد بود و بازاری نخواهد بود که هر سهامی که خریداری شود به شما سود بدهد اما؛ انتخاب پرتفوی خوب و مناسب در این مقطع می‌تواند بیشتر از سپرده بانکی سود بدهد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد