حقوق گمرکی را کاهش دهید

حقوق گمرکی را کاهش دهید

وزیر صمت در نامه ای به ريیس جمهوری خواستار کاهش حقوق گمرکی با توجه به افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به ريیس جمهوری با بیان اینکه افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم خواهد شد، خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای اجرا و قطعات بخش تولید شد.

در این نامه آمده است: همچنان که استحضار دارید اجرای قانون بودجه در خصوص نرخ ارز مینای محاسبه تعرفه واردات آینده تبصره 7 قانون بودجه 1401، با شرایط متفاوتی نسبت به زمان تهیه لایحه (به شرح زیر مواجه شده است

الف) رویدادهای بین المللی

1. افزایش قیمت جهانی کالاها، به ویژه کالاهای پایه و اساسی

2. محدودیت‌ها و افزایش شدید هزینه‌های حمل ونقل (30 تا 40 درصد افزایش فقط طی یک ماه)

3. تغییر روش‌های خرید کالا در دنیا (تغییر از حالت خرید اعتباری به خرید نقدی و پیش خرید سالانه)

4. ممنوعیت صادرات برخی از کالاها بواسطه بروز بحران جهانی و محدود شدن حجم تجارت در دنیا)

ب) رویدادهای داخلی

1. افزایش قیمت مواد اولیه بورسی به ویژه مواد پایه نفتی و پتروشیمی

2. افزایش نرخ ارز

3. حذف ارز 4600 تومانی کالاهای اساسی بر اساس قانون بودجه

4. حذف معافیت‌های گمرکی ماشین آلات و تجهیزات (افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری)

5. رشد نرخ دستمزد سال 1401

6. شکل گیری تورم انتظاری در جامعه

افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم خواهد شد.

در راستای کاهش آثار افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفه‌های وارداتی در اقدام باید انجام شود؛

1. کاهش سود بازرگانی: با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیات وزیران نسبت به تغییر طبقات تعرفه‌ای و اصلاح نرخ سود بازرگانی تعرفه‌ها اقدام نموده است. (مصوبه شماره 22426 مهر 17/02/1401 هیات وزیران)

2- کاهش حقوق گمرکی برای کالاهایی که تعرفه‌های آنها کمتر از 10 درصد است. کاهش سود بازرگانی کافی نبوده و حقوق گمرکی نیز باید کاهش یابد. اصلاح نرخ سود بازرگانی در این موارد بدون کاهش حقوق گمرکی منجر به عدم توازن در زنجیره‌های تولیدی شده و رقابت پذیری آنها را با چالش مواجه خواهد کرد. شایان ذکر است، حدود 70 کالاهای وارداتی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات بخش تولید بوده و حقوق ورودی آنها 10 و کمتر است.

لذا متن مصوبه پیشنهادی برای کاهش حقوق گمرکی با قید دو فوریت به شرح زیر تقدیم می‌شود:

در سال 1409 نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه واسطه‌ای اجزا قطعات ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ده درصد می‌باشد به یک درصد تقلیل می‌یابد دولت مجاز است با توجه به کاهش منابع حاصل از حقوق ورودی (سود بازرگانی و حقوق گمرکی) نسبت به فروش اوراق مالی تا سقف 280 هزار میلیارد ریال اقدام نماید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد