از نحوه محاسبه قیمت پایانی تا ارزش معاملات و بازار سهام

از نحوه محاسبه قیمت پایانی تا ارزش معاملات و بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تعداد، حجم و ارزش معاملات نمایش داده شده در سایت مدیریت فناوری بورس توضیحاتی ارايه داد.


علیرضا مهرآبادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با قیمت پایانی سهام که در سایت tsetmc بورس نمایش داده می‌شود، گفت: قیمت پایانی، قیمتی است که بر اساس میانگین وزنی معاملات هر نماد در یک روز، به دست می آید. حال اگر ما این قیمت را بعد از پایان بازار بررسی کنیم، دیگر تغییری را تجربه نمی کند.

 

وی افزود: اما اگر در حین بازار قیمت پایانی را بررسی کنیم، سامانه به صورت خودکار میانگین وزنی را که از ابتدای معاملات تا آن لحظه داشته است را نشان می‌دهد.

نوسان قیمت بر پایه قیمت پایانی تعیین می شود

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بر اساس قیمت پایانی روز گذشته برای معاملات، دامنه سقف و کفی تعریف می‌شود. به طور مثال فرض کنید شرکتی با قیمت پایانی 100 تومان بسته شده باشد، برای روز کاری فردا  5+ و  5- درصد آن 100 تومان، به عنوان دامنه نوسان تعیین می‌شود.

حجم و تعداد معاملات در سهام 

مهرآبادی در رابطه با تعداد معاملات تشریح کرد: تعداد معاملات بیانگر دفعات معامله در نماد است، در واقع نشان می‌دهد یک نماد چندین بار مورد خرید و فروش قرار گرفته است و این فاکتور به تنهایی عاملی برای رد و تایید یک نماد نیست.

وی افزود: حجم معاملات نیز بیانگر تعداد سهام خرید و فروش شده در بازه ای از زمان است و ثبت حجم بالا در نقاط حمایتی و مقاومتی سهم از اهمیت ویژه برخوردار است و فاکتور قابل اعتمادی است که میزان ورود و خروج پول به سهم را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات، ارزش بازار  و مجاز 

 مهرآبادی در رابطه با ارزش معاملات عنوان کرد: ارزش  معاملات، ارزش ریالی کل معاملات و خرید و فروش‌ها را نشان می‌دهد، به عبارت دیگر نشان دهنده این است که حجم سهام مورد داد وستد قرار گرفته در آن بازه از زمان چه ارزش ریالی داشته است.

وی در رابطه با ارزش بازار تشریح کرد: ارزش بازار با توجه به قیمت پایانی در لحظه مورد بررسی، کل ارزش بازاری و ریالی شرکت است. فاکتور بسیار مهمی است که سرمایه گذاران باید در تحلیل های خودشان  این فاکتور را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید

  •  سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام در 20 مرداد ماه

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر ارزش بازار یک شرکت فراتر از ارزش برآورد شده یک شرکت باشد، شرکت را بالاتر از ارزش می گویند و اگر برعکسش باشد شرکت زیر ارزش است. ارزش بازار حاصل ضرب کل تعداد سهام شرکت در قیمت پایانی آن سهام است  

وی در مورد آخرین بند، یعنی وضعیت نماد گفت: وضعیت مجاز یعنی این که در آن لحظه سهام شرکت بنا بر علت های مختلف مثل برگزاری  مجامع و افشای اطلاعات بسته نیست. این مجاز بودن به این معنی است که سرمایه گذارها می توانند از 8 صبح سفارش های خود را برای خرید یا فروش نماد مورد نظر به سامانه کارگزاری خود ارسال کنند. اگر بعد از ساعت معاملاتی وضعیت نماد را نگاه کنیم و متوقف نشده باشد، کلمه مجاز را در کنار نماد خواهیم دید.

انتهای پیام/ 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد