سیگنال جدید قیمت نفت به مذاکرات/ افزایش قیمت نفت باعث توافق می‌شود؟

سیگنال جدید قیمت نفت به مذاکرات/ افزایش قیمت نفت باعث توافق می‌شود؟

رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد که احتمالا آمریکا قصد دارد با احیای برجام و رفع تحریم‌های نفتی ایران، قیمت جهانی نفت را کنترل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز امروز در گزارشی نوشت که احیای برجام، به آمریکا کمک می‌کند تا قیمت جهانی نفت را کنترل کند. قیمت نفت در یک‌سال اخیر بیش از 20 درصد رشد داشته است و در یک ماه پیش، رکورد هفت ساله‌ خود را شکست و به 90 دلار هم رسید.

قیمت نفت در حالی روند صعودی دارد که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند با مهار سویه جدید کرونا، امکیرون، تقاضای صنایع برای نفت هم افزایش می‌یابد و ممکن است قیمت نفت، وارد کانال، 120 دلاری هم شود.

آمریکا پیش از این که سیاست رفع تحریم و عرضه نفت ایران به بازار را انتخاب کند، سعی داشت با اعمال فشار بر اوپک، تولید نفت را افزایش دهد اما موفق نبود. قبل از آن هم، دستور آزادسازی 50 میلیون بشکه نفت خام خودش را داده بود اما هیچ کدام از این سیاست‌ها باعث کاهش قیمت نفت نشد و در نهایت نفت در ماه پیش، رکورد قیمتی زد.

ایران چند بشکه نفت آماده فروش دارد؟

حالا آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرده و رویترز هم در گزارش جداگانه نوشته که دلیل رفع برخی تحریم‌ها، کنترل قیمت نفت بوده است. بنابراین، قیمت نفت بر روند پیشرفت برجام هم تاثیرگذار است. اگر قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد و لغو برخی از تحریم‌های ایران هم منجر به کاهش قیمت این سوخت نشود، احتمالا روند مذاکرات در مسیری تازه می‌افتد.

پیش از این، ایران اعلام کرده بود 69 میلیون بشکه نفت سنگین روی نفتکش‌ها دارد که آماده صادرات است و تنها مانع برای فروش آن‌ها، تحریم‌های آمریکاست.

آن طور که کنگره تحقیقات آمریکا بررسی کرده، ایران در سال 2021 روزانه 600 هزار بشکه نفت به چین، 96 هزار بشکه به سوریه و 400 هزار بشکه هم به عراق و ونزويلا و در مجموع یک میلیون و 96 هزار بشکه نفت فروخته است.

این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، ایران ظرفیت تولید روزانه بیش از سه میلیون و 700 هزار بشکه دارد.

مطالعه بیشتر: رونمایی از آمار فروش نفت در سال 2021/ 4 کشور مشتری نفت ایران کدامند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد