ساختمانی‌ها توان رشد ندارند!

ساختمانی‌ها توان رشد ندارند!

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص انبوه‌سازی در حال اصلاح و نیرو گرفتن، جهت شروع روندی جدید است لذا سرمایه‌گذاری در نماد‌های این گروه فعلا معقول نیست.

آرتا اسدی تحلیلگر بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با شاخص شرکت های گروه ساختمانی حاضر در بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص انبوه سازی شامل 13 شرکت ساختمانی است که در حال حاضر گران‌ترین سهم‌ این گروه سه شرکت ثاباد، وآذر و وساخت است.

بیشتر بخوانید

  • شاخص کل نزدیک منطقه حمایتی/ حال شاخص هم وزن خوب نیست!

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص گروه انبوه سازی گفت: همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، شاخص انبوه‌سازی همزمان در دو کانال نزولی میان مدت و کوتاه مدت قرار دارد. نکته مهم اینکه اخیرا این شاخص به یک حمایت در محدوده 8 هزار 785 واحد برخورد کرده که آن را نیز شکسته و به نزول خود ادامه داده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: پایین‌ترین ناحیه‌ی تاریخی این شاخص ناحیه‌ی 2 هزار واحد و بالاترین محدوده‌ی این شاخص 21 هزار واحد است که در تابستان سال گذشته رقم خورد. بنابراین این شاخص در حال حاضر در حال اصلاح و نیرو گرفتن جهت شروع روندی جدید است.

اسدی  در خصوص دو مسیر و سناریوی محتملی که در آینده نزدیک در انتظار شاخص صنعت ساختمانی است، اظهار کرد: از تابستان سال گذشته شاهد ریزش شدید و متوالی این شاخص بودیم. بنابرین نتیجه می گیریم در حال حاضر در موج اصلاحی شدید قرار داریم؛ لذا سرمایه گذاری کوتاه مدت در نمادهای این گروه فعلا معقول نیست و بهتر است این شاخص به یک ناحیه‌ی مقاومتی قوی برسد یا یک کف را تشکیل دهد، سپس می‌توان برای بلند مدت، سرمایه گذاری روی سهام گروه انبوه سازی را مد نظر داشت.

او بیان کرد: اندیکاتور Stochastic که از خانواده اندیکاتور‌های مومنتوم است، شدت پرتاب و قدرت روند را نمایش می‌دهد. در حال حاضر اندیکاتور Stochastic نوسان شدیدی در ناحیه‌ی اشباع فروش دارد که نشان از ضعف شدید و افتادگی توان روند است. این اندیکاتور در یک ماه گذشته نتوانسته از این ناحیه خارج شود، لذا نشان از قوی شدن و شدت گرفتن روند نزولی فعلی را دارد.

او در ادامه اظهار کرد: اندیکاتور RSI نیز نمایی از توان و قدرت روند را نشان می‌دهد. اگر مقدار این اندیکاتور کمتر از 50 باشد، به صورت کلی ضعفی در روند محسوب می‌شود. همچنین اگر مقدار این اندیکاتور کمتر از 30 باشد، اشباع فروش و اگر بالای 70 باشد، اشباع خرید را نمایش می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در یک ماه گذشته، مقدار این اندیکاتور نیز در محدوده 30 نوسان داشته و نتوانسته بالاتر برود و این مورد نشان از ضعف قدرتی روند است.

او گفت: همانطور که در تصویر نیز مشخص است، حجم معاملات نیز در بازه کوتاه مدت کاهش یافته که این مورد نیز ضعف روند و عدم تمایل معامله گران به ادامه کاهش را نمایش می‌دهد.

اسدی در پاسخ به این پرسش که، چه اخباری در طول این مدت بر روند شاخص انبوه سازی موثر بوده است؟ گفت: اخبار متفاوتی از قبیل تصمیمات دولت بر نحوه قیمت گذاری سیمان و آهن آلات، شروع و افزایش ظرفیت پروزه‌های عمرانی، تصمیمات دولت مبنی بر اعطای تسهیلات مسکن و سیسات گذاری‌های دولت بر بحث مالیات خانه‌های بدون استفاده، روی نرخ این شاخص تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد