وقتی قبض برق دست پولدارها را رو می‌کند

وقتی قبض برق دست پولدارها را رو می‌کند

بر اساس آمارهای به دست آمده، 3502 قبض برق صادر شده از مجموع 5 هزار قبض نجومی بالای 5 میلیون تومان مرتبط با ویلاها، باغ‌ویلاها و واحدهای مسکونی با تجهیزات غیر متعارف نظیر، استخر، سونا و جکوزی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران، بیش از 51 درصد از یارانه پرداخت شده بخش برق سهم سه دهک پردرآمد می‌شود و این اقشار با استفاده نجومی از این حامل انرژی علاوه بر استفاده بیشتر منابع متعلق به بیت‌المال در اوج بار صنعت برق در فصل تابستان زمینه بروز قطعی گسترده برق را برای مردم به وجود می‌آورند.

به استناد اطلاعات دقیق صنعت برق در سال جاری، 4 هزار 922 قبض بالای 5 میلیون تومان برای مشترکان خانگی برق در سطح کشور منتشر شده است که یکی تنها یکی از این قبوض با مصرف نجومی مرتبط با یک سلبریتی وزشی بود و 4 هزار 821 قبض دیگر با مصرف بسیار زیاد صادر شده است.

پایش اطلاعات مرتبط با مشترکانی که در سال 1400 مصرف ورای تصور و نجومی داشتند، به نحوی‌که قبض بالای 5 میلیون تومان برای آن‌ها صادر شده است، مشخص کننده آن است که بخش اعظمی از این قبوض متعلق به ثروتمندان جامعه است.

*3500 لاکچری نشین که قبض برق بالای 5 میلیون تومان می‌پردازند

بر این اساس، 3 هزار و 502 قبض صادر شده نجومی مرتبط با ویلاها، باغ‌ویلاها و واحدهای مسکونی با تجهیزات غیر متعارف نظیر، استخر، سونا، جکوزی و سایر فعالیت‌های پرمصرف است.

به عبارت دیگر، 89 درصد از مشترکان بد مصرف در ویلاهای لاکچری ساکن هستند و با استفاده غیر متعارف از برق در زمینه فشار گسترده به زیرساخت صنعت برق را به وجود آورده و در نهایت زمینه خاموشی و قطعی برق را برای سایر مشترکان به وجود می‌آورند.

علاوه بر لاکچری‌نشین‌ها، 354 قبض صادر شده بالای 5 میلیون تومان در بخش مشترکان خانگی مرتبط با افرادی بوده است که اقدام به استخراج غیرمجاز رمزارز با برق خانگی اقدام کرده بودند. این یعنی، 9 درصد از مشترکانی که عامل قطعی برق هستند، از دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز استفاده کردند.

البته تعداد 107 قبض با مصرف نجومی معادل 2 درصد مشترکان مرتبط با واحدهای مسکونی است که بیش از چند خانوار در آن ساکن شده‌اند و صنعت برق باید برای هر خانوار کنتور جدا اختصاص دهد.

*ضربه بد مصرف‌ها به مردم با ایجاد شرایط قطعی برق

به گزارش فارس، مصرف نجومی برق توسط مشترکان ثروتمند به خصوص در فصول گرم سال زمینه ایجاد فشار مضاعف بر صنعت برق تلقی می‌شود که این فشار به صورت قطعی‌های گسترده زندگی سایر مردم عمدتا کم مصرف را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

در همین رابطه، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید:«مصرف نجومی که تا پیش از این بدون هیچ ضابطه‌ای انجام می‌شد، مصداق ذبح عدالت است، زیرا مشترکان ثروتمند بد مصرف، هزینه واقعی برق را نمی‌پردازند و تا 70 درصد هزینه تمام شده تامین برق آن‌ها از منابع متعلق به بیت‌المال کسر می‌شود.»

پورحمید در بیان بخش دیگری از آسیب بدمصرفی مشترکان ثروتمند گفت:«در فصول گرم سال بخش قابل توجهی از محدودیت صنعت برق به دلیل مصرف همین ثروتمندان است و به جای اینکه فقط مصرف برق این اقشار محدود شود، همه مردم طعم قطعی برق را می‌چشند.»

*اقدامات صنعت برق برای جلوگیری از آسیب‌دیدن مردم

با توجه به شرایطی که در گذشته بود، دولت مردمی در ابتدای دوران فعالیت خود در گام ابتدایی نسبت به ایجاد بازنگری در قبوض برق مردم اقدام کرد. فلسفه این بازنگری به این شرح بود که تا حد الگوی مصرف که متوسط مصرف در هر منطقه است، برق یارانه‌ای به تمامی مشترکان خانگی داده می‌شود، اما هر مشترک باید هزینه تمام شده برق را برای مصرف فراتر از الگوی خود بپردازد.

در چنین شیوه تعرفه‌گذاری، دست مشترک ثروتمند دیگر در جیب سایر مردم برای پرداخت پول برق نیست و موظف می‌شود تا خود مبلغ نجومی قبض برق خود را پرداخت نماید.

علاوه بر این مسيله، برنامه نصب کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف خانگی تا تابستان سال 1401 در دستور کار صنعت برق است. کنتورهای هوشمند این مزیت را به وجود می‌آورد که در ایام گرم سال، به جای اینکه محدودیت برق به دلیل مصرف نجومی سهم همه مردم شود، تنها زمینه کنترل برق مشترکان پرمصرف مهیا شده و به عبارت دیگر محدودیت‌ها به جای همه مردم به اقشار مسبب وضع موجود هدایت شود.

در همین راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در بیان برنامه وزارت نیرو برای نصب کنتور هوشمند، گفت:« برنامه نصب 4.5 میلیون کنتور هوشمند برق برای مشترکان خانگی در کنار نصب حدود یک میلیون کنتور هوشمند سه فاز برای مشترکان دیماندی با اولویت مشترکان پرمصرف در دستور کار صنعت برق است.»

به گزارش فارس، در طول سال‌های گذشته به خصوص در بازه زمانی سال 1399 تاکنون، مصرف نجومی مشترکان پرمصرف ضربه سختی به پیکره صنعت برق وارد کرده و مردم از رفتار این مشترکان آسیب جدی دیده‌اند، در همین راستا امید می‌رود با اجرای نظام تعرفه‌گذاری دقیق و همچنین برنامه نصب کنتورهای هوشمند، زمینه جلوگیری از آسیب به مردم در تابستان سال 1401 گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد