کاهش 8650 واحدی شاخص بورس تهران / وعده وزیر اقتصاد برای تعادل بازار

کاهش 8650 واحدی شاخص بورس تهران / وعده وزیر اقتصاد برای تعادل بازار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 8650 واحدی روبرو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز معاملاتی هفته روند رو به ریزشی در پیش گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با عقب نشینی 8650 واحدی شاخص کل به رقم یک میلیون و 294 هزار و 543 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز 193 واحد افت کرده و به رقم 442 هزار و 645 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 172 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از 3.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 470 هزار معامله و به ارزش 3846 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم امروز بیش از 1486 میلیارد تومان بود که در مجموع ارزش معاملات دو بازار بورس اوراق و فرابورس ایران امروز بیش از 5332 میلیارد تومان شد.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز بودند اما میزان کاهش همه شاخص‌ها زیر یک درصد بود. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 66 صدم درصد کاهش یافتند و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن فقط 4 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 56 صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 87 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط 4 دهم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند که مربوط به شرکت‌های بزرگ بورسی است، در کاهش شاخص اثرگذار بودند به طوری که بیشترین اثر کاهشی را نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، شستا، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس، ایران خودرو، بر شاخص بورس را داشتند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل دارویی برکت، شستا، اوپال کانی پارس، پالایش نفت اصفهان، ایران تایر،‌ زامیاد و پالایش نفت اصفهان بودند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل در پایان معاملات 41 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 122 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 240 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 871 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 249 هزار نوبت معامله و به ارزش یک میلیون و 486 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و هلدینگ معدنی خاورمیانه بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و در سوی دیگر نمادهای آریاساسول، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و توسعه مالی مهر آیندگان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی تندگویان، دامپروری ملارد شیر، سرمایه گذاری میراث فرهنگی، رایان هم‌افزا و ذوب روی اصفهان بودند.

به گزارش فارس، امروز وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت بر حمایت دولت از بورس تاکید کرد و گفت: به دنبال تعادل و پایداری بورس هستیم و شرکت‌های تولیدی به ویژه صادراتی باید به ظرفیت اسمی خود برسند که لازم است از طریق بورس تامین مالی انجام دهند. به هر حال مقامات دولتی قول‌های زیادی برای تعادل بخشی به بورس و حمایت از سهامداران خرد داده‌اند، اما واحدهای پالایش یکم که به قول دولتی‌ها با 30 درصد تخفیف به مردم به قیمت 10 هزار تومان ارايه شد، امروز به قیمت 8034 تومان یعنی با 20 درصد ضرر در بازار خرید و فروش می‌شود.

خریداران پالایش یکم که مردم عادی هستند، همچنان در زیان به سر می‌برند و منتظر تحقق وعده‌های دولتی هستند، در حالی که مسوول این صندوق قبلا گفته بود فقط 5 درصد از 6500 میلیارد تومان فروش پالایش یکم برای بازارگردانی اختصاص یافت که آن هم در روزهای اول تمام شد و اکنون بازارگردان پالایش یکم عملا پولی برای بازارگردانی در اختیار ندارد و این سهام به حال خود رها شده و خریداران حقیقی چشم انتظار سبز شدن این صندوق سرمایه گذاری و یا حمایت دولت هستند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد