"سازمان بورس" حاشیه نرود؛ کاسبان نوسان را معرفی کنید

"سازمان بورس" حاشیه نرود؛ کاسبان نوسان را معرفی کنید

معتقدم تمامی شعارها و برنامه های وزارت اقتصاد در مورد حمایت از بازار سرمایه، فقط خریدن زمان برای کمرنگ تر کردن درد ناشی از ضرر و زیان مردم در این بازار است.

به گزارش بورس نیوز وزیر اقتصاد شب گذشته از بسته 10 بندی برای بورس سخن گفت. طبق این بسته دولت تصمیم دارد:

  1.  سقف گاز خوراک معادل قیمت گاز صادراتی حداکثر 5000 تومان و سقف سوخت صنایع فولادی معادل 40% خوراک پتروشیمی و حداکثر 2000 تومان
  2.  کاهش 5 درصدی مالیات بنگاه‌های تولیدی
  3. عدم تغییر فرمول بهره مالکانه معادن
  4. سرمایه‌گذاری مالیات نقل و انتقال سهام در صندوق تثبیت
  5. اختصاص 30 هزار میلیارد برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت
  6. اختصاص 10 درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی برای بازارگردانی
  7. انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به کنترل جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه شده است
  8.  بانک مرکزی نرخ تسعیر بانک ها را معادل 90% نرخ نیما در 6 ماهه گذشته اعلام می‌کند
  9.  ريیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم گیری اقتصادی دعوت می شود
  10. بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود را در 20% نگه دارد

اما نکته جالب توجه اینجاست که بلافاصله بعد از اعلام جزيیات بسته ده‌بندی برای بورس، عده ای شروع به فرافکنی کرده و دوباره رشد بازار سرمایه را تهدیدی برای اقتصاد کشور و منشا تورم معرفی کردند!

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: رشد بازارسرمایه به‌هیچ عنوان تورم‌زا نیست و مخالف ادعای تورم‌زا بودن رشد این بازار هستم کمااینکه رشد بازارسرمایه در هیچ جای دنیا تورم‌زا نبوده و اتفاقا، در کشورهای توسعه یافته رشد بازارسرمایه را عاملی ضدتورم معرفی می‌کنند.

وی افزود: مشکل بورس ایران حمایت یا عدم حمایت دولت‌مردان از این بازار و تزریق نقدینگی به بورس نیست بلکه مشکل اینجاست که در کشور، مهم‌ترین وظیفه بازارسرمایه یعنی تامین مالی شرکت‌ها به فراموشی سپرده شده و بورس، جولانگاه عده‌ای خاص شده که با کشاندن مردم عادی به بورس و تشکیل صف‌های خرید و فروش نمایشی و استفاده از الگوریتم و... جیب مردم را خالی کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این اشتباه سیاست گذاران اقتصادی کشورما است که تصور می کنند با تزریق تقدینگی، حمایت از بازار سرمایه امکانپذیر خواهد بود. حال آنکه معتقدم تمامی شعارها و برنامه های وزارت اقتصاد در مورد حمایت از بازار سرمایه، فقط خریدن زمان برای کمرنگ تر کردن درد ناشی از ضرر و زیان مردم در این بازار است.

بغزیان تصریح کرد: مهم‌ترین معضل بازارسرمایه سیستم ثبت سفارشات در این بازار بوده و منفی‌های چند ماهه این بازار طبیعی نبوده و قطعا تعمدی است.

این اقتصاددان گفت: چطور ممکن است دزد به تمام خانه‌های یک محله بزند؛ ولی چند خانه همواره از گزند دزدان در امان باشند؟! معتقدم عده‌ای از منفی های این بازار سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: چطور ممکن است فقط مردم عادی از ریزش بازار سرمایه آسیب دیده باشند و سهامداران بزرگ و حقوقی‌ها، از اتفاقات این بازار گلایه‌ای نداشته باشند؟ اگر قصد اگر متولیان بازار سرمایه قصد حمایت واقعی از این بازار را دارند، در مرحله اول باید سیستم ثبت سفارش‌های سهام را کنترل کنند و صراحتا اعلام کنند در این مدت، چه اشخاصی از نوسانات بازار سرمایه بهره برده اند تا کاسبان نوسانات بازار سرمایه شناسایی شوند.

بغزیان تصریح کرد: منطقی نیست که معاملات نمادی در پایان روز چهارشنبه در مثبت 5 خاتمه یابد و همین نماد روز شنبه با منفی 4 یا 5 بازگشایی شود! متولیان بازار سرمایه باید عاملین سقوط بازار سرمایه را معرفی کنند تا مشخص شود صف های خرید و فروش، توسط چه اشخاصی چیده می شود؟!

این تحلیلگر مسايل اقتصادی در ادامه ضمن تاکید بر تورم‌زا نبودن رشد بازار سرمایه، اظهار کرد: بهتر است سیاست‌گذاران، ریشه تورم در اقتصاد را جای دیگری بیابند و تفاوت های اقتصاد ما با اقتصادهای پویا، کارآ و رقابتی جهان را بپذیرند. تولید در کشور ما دچار معضل شده و تکرار سیاست های اشتباه توجیه ندارد!

local_offerبرچسب‌ها:

آخرین اخبار بورس و اقتصاد