حجم پایین ارزش معاملات بورسی، ناامیدکننده است / امیدواری برای حفظ کف حمایتی شاخص

حجم پایین ارزش معاملات بورسی، ناامیدکننده است / امیدواری برای حفظ کف حمایتی شاخص

اولین روز معاملاتی هفته جاری به‌گونه‌ای پایان یافت که ارزش معاملات همچون روزهای گذشته، در بازه کمتر از سه هزار میلیارد تومان رقم خورد و بلاتکلیفی حاکم بر بازار،...

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ تحلیلگران معتقدند فقدان چشم‌انداز مثبت به صنایع، بیش از هر چیز به ابهامات پیرامون بودجه و مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. اما به‌نظر می‌رسد، با ارايه یک جمع‌بندی اولیه از مذاکرات و همچنین پایان اصلاحات لایحه بودجه سال 1401، روند نوسانی شاخص پایان یابد و بازار مسیر خود را پیدا کند.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس و فعال بازا سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین روند معاملات بازار را تحلیل کرده و گفت: شاخص‌‎کل امروز، پس از روزهای ریزشی هفته گذشته بیش از 12هزار واحد مثبت بود و توانست تا انتهای بازار سبز بودن خود را در محدوده یک میلیون و 305هزار واحد حفظ کند. ارزش معاملات بسیار ناامید کننده و کم‌حجم است، به‌طوری که تنها دو هزار و 325میلیارد تومان، ارزش معاملات داشتیم.

وی افزود: امروز، گروه صنایع غذایی و واسطه‌گری‌های مالی نسبت به بقیه صنایع، تابلوی قرمزی را تجربه کرده‌ و در مقابل، گروه صنایع شیمیایی و خودرویی بیشتر مورد توجه بازار بوده است. با توجه به اصلاح شدید، می‌توان گفت اکثر صنایع بورسی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدتی و بلندمدتی بسیار جذاب هستند.

داداش‌زاده، گروه فلزات اساسی و برخی تک نمادهای گروه صنایع شیمیایی را برای سرمایه‌گذاری مناسب دانست و اظهار کرد: اگر گروه خودرویی با حذف قیمت‌گذاری دستوری همراه شوند، برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر حذف ارز ترجیحی 4200تومانی، تشریح کرد: انتقال منابع حاصل از مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت، از نکاتی است که می‌توان به آن امیدوار بود تا بازار کف حمایتی خود را بین یک میلیون و 270هزار واحد تا یک میلیون و 300هزار واحد حفظ کند.

وی افزود: با توجه به اینکه ارز 4200تومانی برای دارو حذف نشده است، ولی اصلاح زیاد این گروه نیز همچنان برای سرمایه‌گذاری قابل ارزیابی است. البته انتظار می‌رود، این گروه با حمایت حقوقی‌ها همراه شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد