لپ‌تاپ در ایران گران‌تر از کشورهای همسایه

لپ‌تاپ در ایران گران‌تر از کشورهای همسایه

به گفته ريیس اتحادیه فناوران رایانه تهران فروش لپ‌تاپ در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 50 تا 70 درصد کاهش...

تجارت نیوز: شرایط اقتصادی و مقرراتی که در بازار لپ تاپ و به‌طور کلی کالاهای یارانه‌ای اعمال شده، موجب شد که قیمت کالاها بسیار افزایش یابد. به همین دلیل طبق آمارها فروش لپ‌‌تاپ 50 تا 70 درصد کاهش یافته‌است.

کاهش فروش 50 تا 70 درصدی

حالا به نظر می‌رسد که بازار لپ‌تاپ راکد است و خریداران از این بازار عقب‌نشینی کردند. ريیس اتحادیه فناوران رایانه در تایید این موضوع گفت: «فروش لپ‌تاپ در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 50 تا 70 درصد کاهش داشته‌است. بخش قابل توجهی از متقاضیان در پاساژهای تخصصی لپ‌تاپ تماشاچی هستند.»

به گزارش روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه تهران، قیمت لپ‌تاپ اندکی در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد. هر چند با واکسینه شدن مردم در جهان انتظار می‌رفت تقاضا برای خرید لپ تاپ و لوازم جانبی زیاد شود. اما سه عامل در کاهش میزان تقاضا اثرگذار است.

در همین زمینه ريیس اتحادیه فناوران رایانه تهران معتقد است که کاهش تولید کارخانه‌های مادر و از طرفی محدودیت در سقف ثبت سفارش تجار باعث گرانی لپ تاپ و عقب‌نشینی خریداران شده‌است.

لپ‌‌تاپ در ایران گران‌تر از کشورهای همسایه!

محمدرضا فرجی تهرانی در پاسخ به این پرسش که لپ‌تاپ در ایران ارزان است یا کشورهای همسایه؟ می‌گوید: «طبق برآورده‌ها، لپ تاپ در بازار ایران گران‌تر از کشورهای همسایه است. مهمترین عامل این گرانی محدودیت در سقف ثبت سفارش کالاها است. بارها به وزارت صمت توصیه کردیم که باید سقف واردات لپ تاپ و کالاهای مربوط به بازار آی تی افزایش پیدا کند. اما بی‌توجهی مسيولان باعث بالا رفتن قیمت اجناس جدید شده‌است.»

او توضیح می‌دهد: «این افزایش هزینه‌ها باعث رکود در بازار شده‌است. به طوری که در هیچ یک از پاساژها خرید و فروشی دیده‌ نمی‌شود. این در حالی است که در برخی از واحدهای صنفی شاهد افزایش تعمیر لپ‌‎تاپ‌های قدیمی هستیم.»

دانشجویان لپ‌‌تاپ نو نمی‌خرند

فرجی تهرانی با اشاره به وضعیت بازار ادامه می‌دهد: «دانشجویان به جای خرید لپ‌تاپ نو بیشتر به سراغ خرید لپ‌تاپ‌های استوک می‌روند. چرا که مردم توان خرید لپ‌تاپ بروز را ندارند.»

او همچنین، در پیش‌بینی درباره قیمت لپ‌تاپ می‌گوید: «افزایش یا کاهش قیمت لپ‌تاپ بستگی به روند قیمت قیمت دلار در بازار و همچنین سیاست‌های وزارت صمت دارد. چنانچه اتفاق خاصی در بازار ارز ایجاد نشود و محدودیت‌ها در ثبت سفارش لپ‌تاپ‌ها برداشته شود لپ تاپ ارزان می‌شود در غیر اینصورت باید منتظر روند صعودی قیمت‌ها باشیم.»

پیش‌تر ريیس اتحادیه فناوران رایانه از افزایش 30 درصدی نرخ تعمیرات لپ تاپ خبر داد. او گفته‌بود: «در سال جاری دستمزد کارگران افزایش پیدا کرد همه این عوامل دست به دست داد و باعث افزایش 30 درصدی نرخ تعمیرات لپ‌تاپ و تبلت شد.»

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد