ارايه تسهیلات، نقطه طلایی صندوق های اهرمی

ارايه تسهیلات، نقطه طلایی صندوق های اهرمی

تفاوت صندوق اهرمی با دیگر صندوق های سرمایه گذاری این است که اگر یک واحد از این صندوق خریداری شود به ازای آن می توان یک واحد تسهیلات دریافت کرد که در واقع به عنوان یک نوع اهرم تلقی می شود.

مدیر صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به مزایای استفاده از صندوق های سرمایه گذاری دربازار سهام اشاره کرد و گفت: اکنون در بازار سرمایه شاهد وجود چند صندوق سرمایه گذاری هستیم که توسط شرکت سبدگردان تاسیس می شوند، صندوق های مرسوم در این بازار در وضعیت فعلی صندوق با درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق های مختلط و صندوق های اهرمی هستند که استفاده از آنها با مزایا و معایبی همراه خواهد بود.

نیما فاضلی، اظهار داشت: صندوق با درآمد ثابت سود تضمین شده را در اختیار سهامداران قرار می دهد که تا 15 درصد از منابع دارایی در سهام و باقی آن در اوراق و دارایی دولتی سرمایه گذاری می شود.

فاضلی افزود: در صندوق سرمایه گذاری مختلط 50 درصد از دارایی در اوراق دولتی، غیردولتی و سپرده بانکی و 50 درصد دیگر در بخش سهام سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیر صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده ادامه داد: همچنین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید تا 90درصد از دارایی در سهام سرمایه گذاری شود که این صندوق جزو پر ریسک ترین صندوق های سرمایه گذاری تلقی می شود.

وی به صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: صندوق های اهرمی از جمله صندوق های پرریسک در بازار است، تفاوت این صندوق با دیگر صندوق های سرمایه گذاری به این شکل است که اگر یک واحد از این صندوق خریداری شود به ازای آن می توان یک واحد تسهیلات دریافت کرد که در واقع به عنوان یک نوع اهرم تلقی می شود.

فاضلی با بیان اینکه در گذشته سرمایه گذاران قادر به دریافت هیچ گونه اعتبار یا تسهیلات نبودند، اظهار داشت: اخذ تسهیلات توسط سهامداران صندوق سرمایه گذاری از جمله اقداماتی بود که از چند وقت گذشته به دنبال اجرای آن بودیم، اخیرا اساسنامه آن به تصویب رسیده و قابلیت اجرا پیدا کرده است.

مدیر صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده به معایب استفاده از صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: ریسک بالا به عنوان معایب این صندوق محسوب می شود، زمانی که بازار در مسیر صعودی قرار دارد صندوق های اهرمی سود مضاعفی را در اختیار سهامداران قرار می دهند زیرا از یک یونیت می تواند دو واحد تسهیلات دریافت کند.

وی سرمایه گذاری غیرمستقیم را مهمترین نکته در صندوق های اهرمی دانست و افزود: تنها تفاوت این صندوق با دیگر صندوق ها پرریسک بودن آن و اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران است، در این صندوق به همان میزان که ریسک سرمایه گذاری مضاعف است، سرمایه گذاران در زمان سود هم به میزان دو برابر بازدهی کسب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این صندوق ها در زمانی که بازار در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد از وضعیت نقدشوندگی خوبی برخوردار خواهند بود، گفت: در صورتی که مجموعه ای مانند بانک ها ضامن نقدشوندگی صندوق ها شوند، نقدشوندگی آنها تا حدود زیادی تضمین می شود در غیر این صورت ریسکی که در بیشتر بازارها از لحاظ نقدشوندگی شاهد هستیم در این صندوق ها هم وجود خواهد داشت، پرتفویی که به صورت مستقیم خرید و فروش می شود در صورت ورود بازار به فاز هیجانی، سهامدار باید در انتظار فروش آن بماند.

فاضلی خاطرنشان کرد: این صندوق ها براساس تحلیل های بنیادی که برای آنها صورت می گیرد باید کف و سقف مشخصی برای سهم تعیین شود و زمانی که بازار در مدار نزولی قرار می گیرد می توان با تسهیلات از آن سهم حمایت کرد.

مدیر صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده با بیان اینکه این صندوق مانند دیگر صندوق ها از امکان جذب نقدینگی مردم برخوردار است، گفت: صندوق های با درآمد ثابت برای افراد ریسک گریز طراحی شده و سود ماهانه و تعیین شده ای را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است اما در این صندوق ها افرادی که بسیار پرریسک هستند می توانند به صورت غیرمستقیم از یونیت این صندوق ها خریداری کنند.

وی در پایان گفت: موضوع ریسک گریزی و ریسک پذیری باعث ایجاد تفاوت بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق های اهرمی شده است.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد