این برزیلی‌های مشکوک!

این برزیلی‌های مشکوک!

با افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های گذشته، دولت با هدف مدیریت بازار، گوشت یخ زده داخلی و وارداتی را به شکلی گسترده در بازار عرضه کرد تا قیمت‌ها مدیریت شوند، موضوعی که البته خط قرمزهای خود را نیز دارد.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبرهایی درباره سلامت و کیفیت گوشت‌های وارداتی از برزیل که در چند کشور دنیا نیز مطرح شد، حالا ایران اعلام کرده که تا زمانی که سلامت این محصولات تایید نشود، واردات متوقف خواهد شد.

ورود ممنوع روز: گوشت برزیلی

سخنگوی سازمان دامپزشکی می‌گوید که واردات گوشت از برزیل تا زمانی که این کشور به صورت رسمی سلامت دام‌هایش را تایید نکند، ممنوع است. در برزیل ناظران شرعی بر نحوه ذبح دام نظارت دارند. از طرفی در پست‌های قرنطینه کشور نیز آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد. یعنی نمونه‌برداری انجام می‌شود و در صورت تایید سلامت گوشت وارداتی وارد بازار می‌ شود.

در بازار خودرو نیز همچنان برنامه ریزی دولت برای واردات ادامه دارد و در این زمینه آخرین آمار از ثبت نام کنندگان منتشر شده است. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به اینکه حدود 120 هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند از آغاز بررسی تطابق شرایط ثبت‌نام‌کننندگان با شرایط طرح خبر داد و اعلام کرد تلاش ما بر این است که قرعه‌کشی روز سه‌شنبه 16 اسفند در حضور نهادهای نظارتی و به صورت فیزیکی انجام شود.

در دیگر خبر مربوط به حوزه تجارت، ایران با قطر همکاری‌های خود را ادامه خواهد داد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قطر، با حضور 20 هلدینگ و شرکت بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری قطری و بیش از 200 شرکت ایرانی، توسط بانک توسعه قطر، سفارت قطر در تهران و با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد.

کاهش روز: قیمت ارز

در دومین هفته روز نیز بازار ارز آرامشی نسبی را تجربه کرد. بازار ارز امروز شاهد کاهش قیمت نسبت به روز گذشته بود و هر دلار آمریکا در میدان فردوسی به حدود 52 هزار تومان رسید. البته در این بازار عمدتا فروشنده به چشم می‌خورد و صف فروش قوی‌تر از خرید دلار است.

معامله در مرکز مبادله ارز نیز ادامه دارد. مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ایران از تخصیص و معامله حدود یک میلیارد و 700 میلیون یورو ارز در مرکز مبادله ایران در قالب ارز نیمایی، حواله و خدماتی از زمان راه‌اندازی این مرکز تاکنون خبر داد.

در بازار جهانی اما افزایش قیمت طلا همچنان ادامه دارد. طلای جهانی در سال 2023 با قیمت 1825 دلار شروع شد، سپس در دوم فوریه پس از اولین نشست فدرال رزرو در سال، به بالاترین حد خود در سال و 1975 دلار رسید اما تداوم نشانه‌های تورم، دلار قوی و افزایش بازده اوراق قرضه به دلیل انتشار گزارش مشاغل ایالات‌متحده در ماه ژانویه، همگی به افزایش قیمت طلا به سمت حمایت کلیدی در 1800 دلار در پایان ماه بعد کمک کردند.

وعده روز: کاهش تورم

وزیر اقتصاد امروز اعلام کرد که در سال آینده تورم کاهشی می‌شود. سید احسان خاندوزی در نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه اظهار کرد: همه برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش تورم نسبت به امسال است و در زمینه تدابیر ارزی با توجه به اختیارات خوبی که به بانک مرکزی داده شده امیدواریم در این شرایط  بر نوسان غلبه کند. وی اضافه کرد: مطمينا در سال آینده شاهد نرخ تورم کمتری نسبت به امسال خواهیم بود.

وزیر نفت نیز امروز از اولویت‌های این بخش سخن گفت. وزیر نفت گفت: پروژه بزرگ ایران ال‌ان‌جی که بیش از هشت سال زیر باران و گرمای سوزان منطقه ویژه پارس رها شده بود را توانستیم فعال کنیم، پیش‌بینی می‌شود بخش شیرین‌سازی این پروژه اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

در زمینه انرژی نیز قطری‌ها در خبرهای ایران حضور داشتند. معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی گفت: 150 میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر بزنیم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی 2 برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می‌کنیم درواقع پارس جنوبی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی بعد از دو دهه است.

سبزپوش روز: بازار بورس

بعد از روند نزولی روز گذشته، بورس بار دیگر مثبت شد. شاخص کل بورس امروز با 7730 واحد افزایش تا رقم یک میلیون و 795 هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 4571 واحد افزایش یافت و به رقم 537 هزار و 563 واحد رسید.

همچنین رییس سازمان بورس نیز در گفت و گو با ایسنا درباره عرضه خودرو در بورس توضیح داد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود، گفت: اگر امسال خودروسازها می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف می‌کردند؛ زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.

ایسنا همچنین در خبری با عنوان سقف قیمت بلیت‌های هواپیما چقدر است؟ به آخرین وضعیت قیمت‌ها در این بازار و الزامات قانونی موجود در این حوزه پرداخته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد