صدور سند 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال جاری

صدور سند 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال جاری

ريیس سازمان امور اراضی کشاورزی کشور گفت: در دو ماهه ابتدای سال جاری برای بیش از 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور اراضی کشور، محمدعلی شجاعی در حاشیه نشست کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با همراهی تمام دستگاه‌های ذیربط ایجاد شده است تا از بسیاری از مفاسد موجود در این حوزه جلوگیری کند؛ همچنین واگذاری زمین را در جهت توسعه و رشد اقتصادی سرعت بخشد.

وی افزود: سالانه در حدود 60 هزار تخلف در حوزە زمین گزارش می‌شود و از سال 85 تا به امروز به مدت 16 سال، 13 هزار و 260 حکم قضايی اجرا نشده در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی وجود دارد.

ريیس سازمان امور اراضی در ادامه گفت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها کار یک سازمان یا وزارتخانه نیست بلکه اقدام حاکمیتی و نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌هاست تا بتوان این وظیفه را به‌خوبی انجام داد و از تصرفات در این حوزه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه 93 شهرستان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی وضعیت بحرانی دارند، تصریح کرد: براساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده، دربارە وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان‌های مختلف کشور، 11 شهرستان فوق بحرانی و 12 استان در وضعیت بحرانی هستند و مابقی به‌عنوان نیمه‌بحرانی تلقی می‌شود.

شجاعی گفت: این کارگروه تمام وقت و اعتبار خود را برای شروع در این 93 شهرستان می‌گذارد. اجرای احکام نیز امروز در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری تصویب شد.

ريیس سازمان امور اراضی خاطرنشان کرد: براساس تفاهم صورت گرفته با وزیر کشور، این وزارتخانه در جهت اجرای احکام همکاری خواهد کرد. همچنین مصوبه‌ای از هیات وزیران وجود دارد که براساس آن استانداران می‌توانند به‌عنوان روسای کارگروه مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز فعالیت کنند و به اجرای احکام بپردازند.

شجاعی گفت: همچنین دستور صریح ريیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار اجرای احکام تغییر کاربری غیرمجاز وجود دارد تا این کارگروه بتواند به وظایف خود را در این زمینه به‌درستی عمل کند.

دبیر کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری ادامه داد: در این مسیر، کارگروه وظیفه دارد اگر مسيولی همراهی لازم را نداشته باشد و وظایفش بر زمین بماند و ترک فعل انجام دهد، آن شخص را طبق قوانین به مراجع ذیربط معرفی کند.

‌وی با اشاره به آمار و عملکرد صدور اسناد برای اراضی کشاورزی گفت: در سال 99 برای حدود 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شد که این رقم در نیمه اول 1400 به 90 هزار هکتار رسید و در نیمه دوم سال گذشته به 180 هزار هکتار افزایش یافت.

شجاعی افزود: در دو ماهە ابتدای سال جاری نیز برای بیش از 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شده است.

وی تصریح کرد: سرعت صدور سند برای اراضی کشاورزی افزایش یافته است اما هنوز کافی نیست و باید بتوانیم در زمان کمتری برای اراضی کشاورزی سند صادر کنیم.

وی یادآور شد: یکی از موارد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، صدور سند برای آنهاست؛ امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم برای تمام اراضی کشاورزی سند صادر کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد