کاهش تسهیلات تکلیفی بانک‌های قرض الحسنه/ وام فرزندآوری و ازدواج جدید نمی‌دهیم

کاهش تسهیلات تکلیفی بانک‌های قرض الحسنه/ وام فرزندآوری و ازدواج جدید نمی‌دهیم

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از کاهش حجم تسهیلات تکلیفی بانک‌های قرض الحسنه در سال جاری خبر داد و گفت: با وجود صف متقاضیان از سال گذشته، امسال دیگر تسهیلات جدید فرزندآوری و ازدواج از سوی بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌شود.

سید سعید شمسی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال گذشته حجم تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده برای بانک‌های قرض الحسنه بسیار زیاد بود اما در سال جاری با همکاری مجلس، بانک مرکزی و دولت، حجم تسهیلات تکلیفی ما را کاهش دادند و آن را واقعی‌تر کردند چرا که نمی‌خواهیم تکالیف خارج از قدرت و توانمان را انجام دهیم. به این معنی که تکلیفی ایجاد شود اما بانک منابع آن را در اختیار نداشته باشد و مردم نیز از سوی دیگر متوقع باشند و مشکلاتی که در برخی زمینه‌های تسهیلات تکلیفی داریم، اتفاق بیافتد.

وی افزود: با مدیریت بانک مرکزی تسهیلات تکلیفی عملا در سال جاری کاهش پیدا کرد. البته موضوعی که درباره بانک‌های قرض الحسنه پیش آمد، این بود که بانک‌های قرض الحسنه وظیفه خود را در حوزه تسهیلات قرض الحسنه انجام می‌دهند و تسهیلات تکلیفی که سودهای کمی مانند قرض الحسنه دارند باید بیشتر برای بانک‌های تجاری باشد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: روش محاسبه حجم و میزان تسهیلات تکلیفی هر بانک اینگونه بود که 100 درصد مانده حساب‌های قرض الحسنه به علاوه 50 درصد مانده حساب‌های جاری را به مبنایی برای تسهیلات تکلیفی تبدیل شده بود. این روش برای بانک‌های قرض الحسنه اشتباه بود چرا که در بانک‌های تجاری حساب‌های قرض الحسنه مردم 10 تا 15 درصد از سپرده‌هاست. اما در بانک‌های قرض الحسنه 100 درصد حساب‌ها قرض الحسنه است و به همین سبب تکالیف ما را به شدت افزایش داده بودند به گونه‌ای که در سال 1400 حدود 4500 میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی دادیم و در سال گذشته با وجود اینکه بیش از 80 درصد منابع ما رشد پیدا کرد اما 110 درصد تسهیلات تکلیفی‌مان بیشتر شد و به حدود 10 همت رسید. هنوز هم به خاطر تبصره و اشتغال استان‌ها بخشی از آن باقی مانده است و در حال پرداخت باقیمانده این تسهیلات هستیم.

شمسی‌نژاد گفت: عددی که برای بانک قرض الحسنه مهر مشخص کرده بودند، 35 همت بود که واقعا در توان ما به عنوان بانک قرض الحسنه نبود. از سوی دیگر نیازهای مردم و تکالیفی که ایجاد می شود، بسیار زیاد است به همین دلیل دولت هم امسال کاری کرد که تکالیف جدیدی ایجاد نکند.  در همین راستا فرمول محاسبه تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها تغییر کرد و از سوی دیگر نیز برخی از تکالیف مانند تسهیلات فرزندآوری و ازدواج از دوش بانک‌های قرض الحسنه برداشته شد البته همچنان صف پرداخت همین تسهیلات از سال گذشته هنوز باقی مانده و در حال پرداخت آن هستیم.

وی اعلام کرد: این یعنی که مردم امسال  دیگر نمی‌توانند دو تا بانک قرض الحسنه را برای تسهیلات فرزندآوری و ازدواج انتخاب کنند. البته از سوی دیگر بانک قرض الحسنه مهر متعهد شده تا امسال تسهیلات تکلیفی مانند تسهیلات بهزیستی، اشتغال، استانداری‌ها و... را پرداخت کند و هر قدر تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری باقی مانده است، را متقبل شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد