دلیل فرار سهامداران از بورس چیست؟

دلیل فرار سهامداران از بورس چیست؟

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال‌جاری نسبت به روز‌های اوج بازار در سال گذشته 20هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتاق بازرگانی ؛ در شرایطی که تمایل به سرمایه‌ گذاری در بورس روز به ‌روز در حال کاهش است و کارشناسان بازار سرمایه از افزایش بی اعتمادی به این بازار می گویند، نقدینگی بار دیگر به سمت بازارهایی مثل مسکن، خودرو، سکه و طلا در حال حرکت است. آمارها و شاخص های بورس هم نشان می دهد شدت خروج نقدینگی در روزهای اخیر به اوج خود رسیده، به حدی که میانگین ارزش معاملات خرد سهام، از ابتدای آذرماه جاری نسبت به تابستان امسال، 4هزار و700میلیارد تومان افت کرده است. از نیمه مرداد 1399 بورس روند نزولی را شروع کرد و شاخص بورس 35درصد افت کرده است. با این حال در همین مدت قیمت هر دلار آمریکا 40درصد، یورو 35درصد و سکه 28درصد رشد کرده است. میانگین قیمت مسکن در پایتخت هم از پاییز پارسال به این ‌سو طبق روایت بانک مرکزی 20درصد و طبق داده‌های مرکز آمار حدود 50 درصد رشد را شاهد بوده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال‌جاری نسبت به روز‌های اوج بازار در سال گذشته 20هزار میلیارد تومان کاهش یافته و به سطح 5 تا 7هزار میلیارد تومان رسیده است اما نکته حايز اهمیت کاهش شدید ارزش معاملات خرد است که نشان‌دهنده میزان سرمایه‌گذاری سهامداران خرد در بورس است. طبق آمارهای موجود سطح معاملات خرد در سال‌ جاری به ‌طور میانگین نسبت به سال قبل تا 15هزار میلیارد تومان افت کرده است و این روند نزولی که به فرار گسترده سهامداران خرد منجر شده، هر روز بیشتر می‌شود، به‌طوری که ظرف چند روز گذشته سطح معاملات خرد به پایین‌ترین حد در 2سال گذشته رسیده است.

از ابتدای آذر‌ماه ارزش معاملات خرد به قدری کاهش یافته که طبق آمار سطح معاملات خرد 4هزار و700میلیارد تومان، پایین‌تر از میزان معاملات انجام شده در تابستان امسال است. میانگین ارزش روزانه معاملات خرد از ابتدای آذر‌ماه به 3هزار و300میلیارد تومان رسیده است. در تابستان امسال میانگین ارزش روزانه معاملات در حدود 8هزار میلیارد تومان بود. این ارقام به خوبی نشان می‌دهد اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بورس به‌شدت کاهش یافته و همین موضوع به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است. محاسبات همشهری نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 200هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد تحت‌تاثیر همین کاهش اعتماد به بازار سهام از بورس خارج شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس به انحراف نقدینگی به سمت سایر بازار‌ها و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی منجر شده است. هرچند آمار دقیقی از میزان ورود نقدینگی به سایر بازار‌های رقیب وجود ندارد اما مروری بر میزان رشد قیمت‌ها در سایر بازار دارایی‌ها نشان می‌دهد؛ حجم تقاضا در این بازار‌ها به‌ دنبال نزول بورس افزایش یافته است این اطلاعات نشان می‌دهد؛ از زمانی که خروج نقدینگی از بورس شتاب گرفته قیمت هر مثقال طلای آب ‌شده و هر گرم طلای 18عیار 22.37درصد و قیمت دلار 22.62درصد رشد کرده است. این اطلاعات بیانگر آن است که حجم تقاضا در بازار‌های سنتی مطابق سال‌های قبل افزایش یافته و احتمالا بخشی از نقدینگی خارج شده از بورس به غیراز بازار رمز ارزها، راهی این بازار‌ها شده است.

منبع: اتاق بازرگانی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد