بورس، مادر خرج نیست!

بورس، مادر خرج نیست!

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به پول هایی که از جیب بورسی ها می رود و ذوق زدگی رییس برای امضای یادگاری و...

به گزارش بورس نیوز امروز هم بازار سرمایه رنگ منفی به خود گرفت و کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی را از دست داد تا نشان دهد این بازار همچنان شکننده است. جالب توجه آنهایی که تا بازار 2 روز رنگ سبز به خود می‌گیرد در تدارک عرضه های اولیه آبشاری هستند تا افسار رشد بازار را بکشند. عرضه های اولیه در چند روز گذشته نه تنها بیش از 5 همت نقدینگی از بازار خارج کرد، بلکه بخش قابل توجهی از پولی که می‌توانست موجب معاملات روان سهم‌ها شود، در صف خرید این سهم ها قفل شد و رمق از بازار برد. شاید مهمترین درسی که این روزها اهالی ملاصدرا باید یاد بگیرند این است که تا بازار رنگ سبز به خود گرفت شیر فلکه هرزه اولیه ها را باز نکنند!

 

باز هم خرج از کیسه بورسی ها

البته فکر نکنید فقط عرضه های اولیه بود که پول از بازار خارج کرد، امروز هم 11 همت ناقابل اوراق منتشر کردند که اگر 28 همت اوراقی که چند روز پیش منتشر شد را هم لحاظ کنیم، فقط این ماه نزدیک به 40 همت اوراق منتشر شده و پول از بازار سرمایه خارج شده است! امیدواریم حمایت پاستور از بازار سرمایه، (وعده‌ای که در صدر شعارهای انتخاباتی دوستان بود) فقط به معنای خارج کردن پول از این بازار نباشد!

 

دم خروس را باور کنیم یا قسم...
پریروز اهالی میرداماد خبر دادند که رشد اقتصادی به 6.2 درصد رسیده است. امروز دوستان از اتاق بازرگانی غافلگیر مان کردند و گفتند که به این رشد اقتصادی دلخوش نباشید که "در طی سه سال گذشته، از رتبه بیست و ششم اقتصاد دنیا به رتبه پنجاه و یکم رسیده ایم و تولید ناخالص مان 57 درصد افت کرده است!"
اگر در شرایط رشد اقتصادی مثبت 6.2 درصدی، وضعیتمان این چنین است، خدا به داد وقتی برسد که رشد اقتصادی مان منفی باشد!

 

صبر تا صد سال دوم
اهالی دیدار شمالی این روزها دم به دم پیامک می فرستند و سهامداران، را تشویق به معاملات بلندمدت و صبورانه می‌کنند و البته لابلای این پیامک ها، پیام های هشدارآمیز هم کم ارسال نمیشود. حتما می پرسید منظور از بلند مدت چیست؟ در اقتصادی که فردایمان را هم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم و هر روز صبح که بیدار می‌شویم، ترسناک ترین تصویری که جلوی چشممان می‌بینیم، تصویر کاهش ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های مان در بورس است؛ منظور از بلند مدتی که طی آن بتوان به بازدهی مطلوب رسید، احتمالا صد سال دوم است!

 

امان از ذوق زدگی برای امضای یادگاری

طبق آمار آنها در یک سال گذشته 153 همت پول جدید چاپ شده و حجم پایه پولی مان به 516 همت رسیده است. البته انگار در چند ماه گذشته چاپ پول با سرعت بیشتری انجام می شود و رییس تازه نفس که می داند خیلی هم ماندگار نیست؛ علاقه شدیدی دارد که تا می‌تواند اسکناس با امضای خودش راهی بازار کند، خدا کند زودتر تکلیف ریاست میرداماد مشخص شود...

 

باز هم ولخرجی در نلسون ماندلا 

پلاک 2 خیابان نلسون ماندلا خاطرتان هست؟ همانجایی که پریروز اعلام کردیم وام 600 میلیون تومانی به پرسنل شان می دهند. صورت های مالی شان نشان می‌دهد 10 میلیارد تومان ناقابل هم هزینه تبلیغات کرده اند. نکته جالب اینجاست که ماهیت شرکت اصلا نیازی به تبلیغات ندارد! این پول صرف پرداخت به بعضی رسانه‌های نورچشمی شده که مجیز مدیران را بگویند و تعریف شان را کنند...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد