ایران سوخت نیکاراگويه را تامین می‌کند/مشارکت ایران، ونزويلا و نیکاراگويه در ساخت پتروپالایشگاه

ایران سوخت نیکاراگويه را تامین می‌کند/مشارکت ایران، ونزويلا و نیکاراگويه در ساخت پتروپالایشگاه

ایلنا: وزیر نفت با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگويه است، تاکید کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای ایران...

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی در دیدار با دنیل اورتگا، ريیس‌جمهوری نیکاراگويه ضمن تشکر از این کشور برای مهمان‌نوازی از هیيت ایرانی گفت: بیش از 9 ماه از استقرار دولت سیزدهم در ایران میگذرد و در این مدت تاکنون دو هیيت بلندپایه اقتصادی و سیاسی به کشور دوست و برادر نیکاراگويه سفر کرده که از اهمیت و علاقه ما برای ارتباط بیشتر با کشور نیکاراگويه حکایت دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگويه است، تاکید کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای دو کشور در زمینه توسعه روابط اقتصادی وجود ندارد.

سفر اخیر محسن رضایی، معاون اقتصادی ريیس‌جمهوری به نیکاراگويه در همین زمینه بوده است، نیکاراگويه ظرفیت‌های زیادی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا برای دو کشور دارد، ایران و نیگاراگويه دو قلوهای انقلابی بر ضد امپریالیسم آمریکا هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه مردم ایران در سایه تحریم‌های آمریکا طی 43 سال اخیر دستاوردهای بزرگی در حوزه صنعت نفت، کشاورزی، هسته‌ای، دارویی، پزشکی و ... داشته‌اند، افزود: امروز به لطف خدا و همت کارکنان صنعت نفت در ایران دستاوردهای بزرگی همچون تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز، فعالیت 65 واحد پتروشیمی و 25 پالایشگاه نفت و گاز رقم خورده است.

اوجی به تامین سوخت و فرآورده‌های نفتی ونزويلا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ایران یاور کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگويه در روزهای سخت تحریم آمریکا بوده و هست. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حفظ استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و مداخله نکردن در دیگر کشورهاست، از این رو مداخله بعضی از کشورها در امور داخلی نیکاراگويه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

ایران سوخت نیکاراگويه را تامین می‌کند

وی با بیان اینکه در دو روز گذشته در ملاقات با مسيولان صنعت نفت و کشاورزی نیکاراگويه به توافق‌های خوبی دست یافته‌ایم، تصریح کرد: این توافق‌ها و قراردادها با حضور ريیس‌جمهوری کشور نیکاراگويه به امضای دو طرف خواهد رسید. امیدواریم فصلی جدید را در روابط دو طرف در زمینه صنعت نفت و دیگر حوزه‌ها شاهد باشیم. یکی از مهم‌ترین این قراردادها تامین سوخت نیکاراگويه به‌شمار می‌رود.

وزیر نفت به اهمیت و افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: پیش‌بینی ما و دیگر کارشناسان حوزه انرژی این است که بی‌شک نفت در ماه‌های آینده روندی افزایشی خواهد داشت، به شما قول می‌دهم برای تامین سوخت کشور دوست و برادر نیکاراگويه همه تلاش خود را خواهیم کرد.

مشارکت ایران، ونزويلا و نیکاراگويه در ساخت پتروپالایشگاه

اوجی با اشاره به تکمیل مرحله نخست پتروپالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای نیکاراگويه با سرمایه‌گذاری کشور ونزويلا با وجود تحریم‌های آمریکا گفت: با تحویل اسناد فنی این پروژه بی‌شک ایران در تکمیل این پروژه و دیگر پروژه‌های پالایشی شرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در جریان روند توسعه میدان‌های نفت و گاز نیکاراگويه نیز قرار گرفته است، یادآور شد: به‌زودی من و همکارانم در بازگشت به تهران برای حضور در توسعه این میدان، اطلاعات به‌دست‌آمده را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

وزیر نفت تهاتر کالا با کالای ایران و نیکاراگويه را راهی مناسب برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دانست و گفت: ظرفیت خوبی در زمینه کشاورزی و دامپروری در این کشور وجود دارد که ما می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

تحریم‌های آمریکا بر مردم ایران و نیکاراگويه تاثیر ندارد

بر پایه این گزارش، دانیل اورتگا، ريیس‌جمهوری نیکاراگويه حضور هیيت تجاری ایران در این کشور را نماد دوستی و همبستگی دو کشور دانست و افزود: در سال 1979 ملت‌های ایران و نیکاراگويه انقلابشان بر ضد حکومت‌های استبدادی هم‌زمان به پیروزی رسید. مردم دو کشور در طول تاریخ ثابت کرده‌اند تحریم‌های آمریکا هیچ‌گاه تاثیرگذار نبوده است.

محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با نیکاراگويه وجود ندارد

وی با یادآوری اینکه پیش از آنکه کشورهای استعماری اروپایی پایشان به کشورمان باز شود با ایران به‌صورت تهاتر تجارت داشتیم، گفت: هم‌اکنون نیز به‌دلیل تحریم‌های آمریکا این روش تجارت همچنان میان دو کشور ادامه دارد. برنامه هیيت تجاری ایرانی با هدف صلح و افزایش رفاه مردم دو کشور برنامه‌ریزی شده است.

ريیس‌جمهوری نیکاراگويه با بیان اینکه ایران هم‌اکنون در زمینه صنعت نفت و کشاورزی دانش فنی و فناوری‌های زیادی دارد، تصریح کرد: دو کشور می‌توانند در این دو زمینه که مورد نیاز ما است فعالیت و همکاری خوبی داشته باشند، به نظر می‌رسد برگزاری سمینارها و همایش‌ها می‌تواند در تبادل اطلاعات کارساز باشد.

اورتگا با تاکید بر اینکه هم‌اکنون عزم لازم در وزارت نفت ایران برای تامین نفت خام و فرآورده‌های نفتی برای مردم نیکاراگويه وجود دارد، گفت: ایرانی‌ها شجاعانه و بر خلاف میل آمریکا این کار را برای ملت ونزويلا انجام داده‌اند.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و وزارت انرژی و معدن نیکاراگويه گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه امکان تکیمل و ساخت پتروپالایشگاه نفت جدید در کشور نیکاراگويه بررسی خواهد شد، البته زمین و تاسیسات اساسی برای ایجاد این پالایشگاه از سال‌ها پیش وجود دارد که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نیمه‌کاره رها شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد